Sticklingar- hur får jag framgång

1)Jag har nyligen klippt ned enkla vresrosor (Rosa rugosa), unga plantor och jag önskar föröka dem. Jag har tagit tillvara på de klippta toppskotten och nu sitter de i fuktig jord. Hur kan jag få dem att rota sig? Och vilken metod föreslår ni, sätta i vatten eller i jord? Andra saker att tänka på för att lyckas?

2) Jag har även klippt ned en vildkaprifol med ett bra och buskigt växtsätt. Jag har massa pinnar från kaprifolen som jag önskar föröka, på samma sätt har. Dessa sitter i en vas med vatten. Hur lyckas jag med dem på bästa sätt?

Anna S

Kommentarer

  • Rosa rugosa är mycket lättare att föröka med de rotutlöpare de gör, dvs dela från befintliga buskar. Du kan pröva att rota avklippta unga skott i vatten eller sand (se nedan!), men det är betydligt svårare. Ett annat sätt är att göra sk "kinesiska avläggare", dvs böja ned en gren till jorden och  lägga en tyngd på den, eller trycka ned med en träklyka.
    Kaprifolen däremot rotar sig väldigt lätt som skott, både i vatten (lägg gärna i ett par träkolsbitar, så håller sig vattnet fräschare till den rotats), eller satta i sand och/eller torv.

    Lycka till
    .
    Pedagogen svarar
  • Rosa rugosa plantorna är så pass nya/ unga de har inte bildat några rotskott ännu. Har du något knep att ta till för att få topp-sticklingara att ta sig från rosa rugosa?
  • Pröva samma tips som på vildkaprifolen. sätt i sand/torv
    Pedagogen svarar