Solroser

Hej, Jag hoppas att ni har det fint i sommarvärmen.
Jag har odlat solrosor o nu har jag fått en solros med 12 blommor på.
Jag har inte varit med om det tidigare.
Blomman är 3,30m, se bilder.
Är det vanlig med så många blommor på samma stam?
Eller hur ovanligt är det egentligen?

Tacksam för svar

Med vänlig hälsning
Sven-Anders Svensson

Kommentarer

  • Olika solros-sorter har olika tendens att producera grenade plantor med många blomkorgar. Många nyare sorter är mer greniga. Och denna säsong har ju varit fantastisk för många växter (omväxling mellan varma och fuktigare perioder efter en kall vinter) med bra tillväxt och mycket blom.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent