så vildäng i dikesren
Jag undrar hur man gör om man vill så in vildängsblommor i dikesrenar?
Måste man gräva ner frön eller går det bara att i princip strö frön i dikesrenen?
Något annat som man måste tänka på?
Gäller en bit av Sverigeleden som vi bor granne med = gång och cykelstig (tidigare tågspår) med bl.a. breda, djupa dikesrener där utarmningen av arterna som skett de senaste decenniet av olika vilda växter, bekymrar mig oerhört mycket.
Måste man gräva ner frön eller går det bara att i princip strö frön i dikesrenen?
Något annat som man måste tänka på?
Gäller en bit av Sverigeleden som vi bor granne med = gång och cykelstig (tidigare tågspår) med bl.a. breda, djupa dikesrener där utarmningen av arterna som skett de senaste decenniet av olika vilda växter, bekymrar mig oerhört mycket.
Följ inlägget
0
följare
Den typ av mark du nämner är ju ofta väldigt väldränerad med grus- och sandhaltigt material, idealiskt för många av de vilda arter som idag hotas genom konkurrens av kvävegynnade arter eller av igenväxning av sly och buskar. Ett problem är att de ibland har besåtts av glada entusiaster med "fel" växter till exempel lupiner (en ursprungligen odlad växt) som visserligen ger magnifik blomning med som är ett allvarligt hot mot många vilda arter: Lupinen kvävegödslar själv marken (med hjälp av kvävefixerande bakterier på rötterna) och sprider dessutom växthämmande ämnen för att ha död på sina grannar. Även många tillsynes oskyldiga arter kan vara olämpliga ur konkurrenssynpunkt OM det finns skyddsvärda arter KVAR på platsen! Det är viktigt att du stämmer av med markägare/förvaltare, om det inte är du själv. Det kan också vara bra att stämma av med länsstyrelsens naturvårdsenhet.
Här på Botaniskas undervisningsavdelning håller vi just nu på med projektet "Så Vilda" som du kan läsa om här på vår hemsida. I detta engageras 2500 skolbarn som vi försett med en lämplig fröblandning att så ut på öppen jord, grus eller sandyta i skolornas närhet. Detta görs efter avstämning med park- och fastighetsansvariga i respektive kommun. Del i projektet ingår också kontakt med forskare på GU samt med oss för råd och förslag. Kolla gärna vår sida för tips!
https://www.botaniska.se/barn-skola/sa-vilda/
Sålunda vore det tacksamt med handfasta rekommendationer hur man kan göra utan att hänvisa till att all mark måste rivas upp och nysås med Sommarblom fuktmark, Sommäräng nyttoväxer, Sommarbloms blandning.
Länken som hänvisas till vänder sig till barn/skola, jag kan inte se att det ger mig som vuxen bosatt i Olofstorp möjligheter att delta. Men har jag fel på den punkten så meddela mig det. Jag kommer mer än gärna till något där jag/vi kan få handfasta råd.
Jag vill påpeka igen ett varningens ord angående lämpligt sortval och rätt arter på rätt plats. Förstår att du inte tänker så lupiner vilket gläder mig! ;-)
Det är också oerhört viktigt att se till man inte går in och sår någonstans där man riskerar att störa befintlig värdefull flora.
Till dina önskemål om konkreta tips: Återigen får jag hänvisa till vårt elevmaterial. Vi har en beskrivning på hur man gör fröbomber. Detta tips kan säkerligen vara en utmärkt metod om du skall göra lätt genomförda insådder i den mark du beskriver, utan större arbetsinsats! själva har vi använt specialblandning från firman Pratensis, men även deras standardblandningar (Iingen av dem innehåller invasiva arter), eller rena arter går att använda i fröbomber.
Återkom gärna med en rapport hur det går! Lycka till!
Konceptet fröbomber har ursprungligen utvecklats på platser för att man i princip skall kunna skicka ut ett litet "paket" med näring rätt ut från tågfönstret, bilfönstret, cykeln... ett paket med näring, grogrund och FRÖN! Mycket enkelt men fungerar förvånansvärt bra! Testa, och lycka till!
ledsen men jag kan inte utläsa någon handfast beskrivning.
Är det någon länk jag missat???
Nu av ditt angivna svar, Kennert, så förstår jag att det är ett "paket" men VAD innehåller paketet av näring inkl. FRÖN, som du så nogsamt poängterade skulle finnas med. Det sistnämnda (frön) kunde jag faktiskt lista ut själv.
Men fortfarande är mycket dolt i dimman. Tex. måste man rensa bort något som helt tagit över dikesrenen. För att det skall lyckas= med hur stort mellanrum måste detta "paket" slängas ut och vad betyder "i princip"? - Betyder det ett kast ut i naturen på måfå och en stilla bön om att "paketet" själv skall åstadkomma förändringen, eller vill det till något mer för att det skall lyckas?
Nu har jag frågat så mycket att jag gjort knut på mig själv och det hela mer känns som en evig rundgång.
En till fråga: skall ni vara ute på skolan i Olofstorp?
Jag skall stämma av med kollegor angående en del såna sidor som kan vara bra om det är lätt att hitta, även för de som inte har tänkt leta efter tips primärt riktade till skolan. Det finns en hel del tips på våra undervisningssidor som kan vara av allmänintresse.
Fröbomben är ett paket med önskvärda frön, näring och grogrund. Om marken är allvarligt övervuxen fungerar det inte utan rejäl röjning. Fungerar bäst på m el mindre mager mark. Hur väl man "grundar" är en omdömesfråga, stilla böner kan jag inte bedöma om de är till någon hjälp, men ju mindre konkurrens, ju bättre de landar i lämplig mark ju bättre går det naturligtvis.
Betr. "En till fråga: skall ni vara ute på skolan i Olofstorp?" ? Vad avses? Mig veterligen har vi inget projekt på gång där. Specificera, så kan jag kolla upp.
Med vänlig hälsning K.D.
Den skola jag undrar över om ni har något samarbete med är denna, de har själva omkringsliggande slänter/mark som vore lämpliga för just "fröbomber":
https://goteborg.se/wps/portal/enhetssida/bergums-skola-f-9/kontakt/!ut/p/z1/04_Sj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfIjo8ziTYzcDQy9TAy9Lcw9XQwcXYNC_P3cPIycnQz1wwkpiAJKG-AAjgb6XvpR6Tn5SRCrHPOSjC3S9aOKUtNSi1KL9EqLgMIZJSUFxVaqBqoG5eXleun5-ek5qXrJ-bmqBti0ZOQXl-hHoKrUL8iNqPJJDXcEABdX-hY!/dz/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/
Ibland i befintliga ängs-/slåttermarker är det bättre att istället för "bombmodellen" använda sig av ordentlig genomkrattning och sedan insådd i blottorna. Viktigt i ängsmark är att upprätthålla utmagringen som slåtter och bortforslandet av gräset resulterar i. Många av ängens blommor är helt beroende av att detta sker.
Jag tror jag främst skulle rekommendera detta arbetssätt för den skolan om de vill jobba med floravård.
Måhända kanske skolan kan göra något åt det som ligger närmast deras omgivning. Tja, förutom asfalten som deras "lekplats" består av. 😉
Menar du nu att "bombmodellen" inte är tänkbar till att försöka återerövra alla dessa dikesrener som finns? Det här rör sig om många kilometer "dikesrenar", så ditt förslag verkar i de mest omfattande slaget, rätta mig om jag har fel, men utifrån det är det verkligen inte bättre att inrikta sig på att "fröbomba", ett dylikt projekt tror jag nämligen skulle vara möjlig att iscensätta. Presenterar jag det andra förslaget är jag rädd att folk redan vid blotta tanken resignerar och låter det vara.
Vi själva har på denna samfällighetsförenings gemensam äga en rätt stor yta, som nu är trist gräsklippning och träd som inte vuxit sedan de planterats, dvs. en rätt erbarmlig syn,där inget sker mer än att man använder den till att rasta sina hundar. Trots allt är detta hela bostadsområde en fd. äng. Men anledningen att jag inte 1998 vann gehör för att låta det bli en äng igen, med inslag av lämpliga träd, var att det "skulle bli en odling av fästingar", eftersom jag inte kunde något om ängsodlingar i söder (enbart i norra Sverige över odlingsgränsen) så fick jag helt enkelt släppa det hela. Men anser du att det inte betyder fästingodling, så skall jag naturligtvis göra en ny framstöt 😉
Blomsterängen är ett koncept som kräver mindre skötsel (=mer sällan) än gräsmattan. Mig veterligen ger den inte mer fästingar än en ordinär gräsmatta. Jag kan ha fel i detta men är säker på att vi inte kan/får utrota livet av rädsla för ETT litet kryp som gör oss livrädda!
Steril asfalt och trädäck överallt skrämmer mig mer än fästingar!
Lycka till!
Tack för biståndet.
Glömde det viktigaste av allt med "fröbomberna", när är det lämpligt att sätta ut dem i naturen?