Rosenhagtorn

Har fem rosenhagtorn 35 år gamla, nu tror jag att de har fått hagtorns rost. De har bara ca 20% av bladen kvar. Under träden har jag nävor, de ser också lite trista ut?
vad kan jag göra? Kan jag förebygga för nästa säsong? Kan de repa sig? Förstår att det är nån typ av svamp?
vad mera i trädgården kan bli drabbad av detta?
Hoppas på ett svar
vänligen Gerd Ask medlem
Gerd Ask

Kommentarer

  • Hej!
    Hagtornsrosten värdväxlar under året, vilket betyder att den byter träd som den lever på. Under vintern sätter den sig på enar och på fuktiga vårar så kan man se gul/orange gelé som är svampen och sporer sprids då till hagtorn men även päron. Där bildas rostskålar på bladen som sprider sporerna tillbaka till enar.
    Har ni en en i området så är det svårt att göra något åt problemet, cirkeln kommer att fortsätta och det rekommenderas därför att ta bort enar vid ex fruktodlingar för att minska problemet. De bör inte hållas närmar än100-200 meter i från varandra. Utöver detta är det svårt att göra något, fuktig väderlek gynnar svampen.
    Emil Wallin Trädgårdsmästare -träd och buskar