Röksvampar

Många fler finns i trädgården eller strax utanför än förra året. Svampen är upp till c:a 4cm i diameter i hatten som är ganska rund. De växer oftast och i stora sammanhängande grupper. Lite brunaktigt skal och helt igenom slätt vitt "kött". Vill helst ha bort svamparna då man annars kör gräsklipparen över dem och antagligen? förmerar antalet till nästa år, eller kan jag bara låta dom vara och hoppas att de försvinner inom inte allt för lång tid. Förra året "rök" det från som jag tänker samma svampar. Har prövat ta varmluftspistol, trädgårdsättika och salt på några för att finna motståndskraften. De verkar i stort leva vidare ändå. Har hört och läst att man kan äta röksvampar. Håller på att tillaga några nu. Verkar inte vara vita flugsvampar eller vad tror ni? Tacksam för synpunkter.

Kommentarer

  • Hej Bertil! Har du inga bilder?
    Jag tänker inte göra några försök att bestämma svamp utan tydliga bilder.
    Fler svampar än röksvampar kan sprida så pass med sporer att det är som om de "ryker". Är du osäker på om det kan vara nåt så olikt röksvampar som skivlingarna vit flugsvamp vill jag definitivt se ordentliga foton!
    När det gäller bekämpning av svamp genom att bränna eller kemiskt behandla fruktkropparna så är det väl ungefär lika dålig effekt som att försöka behandla frukterna för att av med ett träd. Svampens mycel, den huvudsakliga varelsen, fyller hela marken. Att bekämpa dem med medel mot svamp kan få oönskade effekter på din trädgårds samspel mellan svampar och olika trädgårdsväxter. Vill du slippa fruktkropparna kan du köra över dem innan de mognar. Har de inga färdiga sporer innebär det ingen ökning av spridningen.

    Unga röksvampar med helt vitt fruktkött har en något säregen, enligt många god smak. Var säker på att det ÄR röksvamp INNAN du smakar!
    De är trevliga svampar som JAG personligen inte skulle försöka få bort med svampbekämpningsmedel...
    Pedagogen svarar
  • Tack för svar Kennert. Jo så säkra
    var vi att det inte var vit flugsvamp och ytterligare någon som man kunde förväxla med. Vi tillredde med lite purjolök och kryddor. Det smakade inte så dumt ändå.
    Det betyder alltså att de som är utanför gräsmattan som jag inte klipper över kommer att ryka nu och kommande år och sprida än mer svampar? Inget att göra med salt eller annat om jag fattat dig rätt?Har kort i mobilen men vet inte om det går bifoga här.

  • Finfina röksvampar, jodå! Var rädd om dem och försök inte att förgifta bort dem! Gyttrad röksvamp är enligt min smak en utmärkt matsvamp, något kryddig, "medicinartad" smak. Rensa, skiva, stek i olja eller smör, lite salt. Fantastiskt god på en varm macka! Skördas de medan de är helt vita inuti, just som på din närbild, är de ätliga,  de sprider då heller inga sporer och förökar sig alltså inte.

    Lycka till, och njut av er nya smakupplevelse!

    Hälsn. Kennert, trädgårdslärare
    Pedagogen svarar