Rhododendron som torkat

Hej!
Vi har en rhododendron som tyvärr inte klarade torkan förra sommaren, Det finns några enstaka gröna blad längst ner. Ska jag såga ner den nu och hoppas att den kanske kan få lite liv igen? Annat jag kan göra? Den är hyfsat stor, ca 1,5 m hög.

Kommentarer

  • Hej Ingrid!

    Vänta med att såga tills du ser var den bryter nya skott. Då kan du såga bort allting ovarför dessa, lämpligen under sensommar/tidig höst.

    Mats Havström
    Vetenskaplig intendent.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Vad är orsaken till ovanligt många gula löv på vår Rhododendron i år?
    Den är 40 år gammal men aldrig tidigare tappat så många löv.
    Bevattnat extra under den torra perioden.
    Vad kan orsaken vara?
    Hälsar Lars i Älvängen
  • Hej
    Anledningen till omfattande bladfall är många och är svår att genom detta medium ge en exakt anledning till. Det kan vara torka och tyvärr kan det vara för sent att vattna när bladen gulnat utan det skulle gjorts långt innan. En annan anledning är att det är främst de äldre bladen som fälls och fälls de så kan det uppfattas som omfattande men det är en naturlig föryngring av bladmassa då de yngre bladen ger en mer effektiv fotosyntes jämfört med de äldre bladen.

    Skicka en bild så kanske det kan vara lättare att ge ett mer troligt svar
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent