Råttor äter tulpanlökar

Hej, jag har en odlingslott där jag för en vecka sean planterade några anemontulpanlökar från Botaniskas butik. Jag bottnade med löv och benmjöl, lade ner lökarna och la löv och jord över. Efter några dagar var lökarna borta, mindre gropar och jordhögar. Jag misstänker råttor eftersom de finns i området.
Hur ska jag förhindra nya råttangrepp om jag vill sätta nya tulpanlökar? Finns något annat än råttfällor?

Med vänlig hälsning,
Annelie Brounéus

Kommentarer

  • Är du säker på att det inte är rådjur? De brukar ju ofta vänta till tulpanerna  börjar spira, men är ju väldigt förtjusta i tulpaner och kan mycket väl sparka fram hela lökarna...
    Pedagogen svarar
  • Nej, jag är inte säker. I Sjöbergen där lotten ligger finns stängsel runt hela området. Det fanns inga andra spår av klövar bara dessa mindre gropar och jordhögar. Det finns också en energisk hare och förrymd kanon i odlingsområdet. Jag har planterat andra lökar, narcisser, vårstjärnor etc som djuret inte grävt upp. Än så länge.
    Men hur kan jag skydda tulpanlökar om jag planterar nya nu? Värmen gör väl att det ännu går att sätta blomlökar?
    Undrar,
    Annelie
  • Hej!
    Ja det går fortfarande att plantera blomsterlökar, men det bör göras inom kort. Jag gissar att det är benmjölet som har lockat till sig råttor eller om det är något annat djur - sork, hund, räv och andra djur kan också gräva upp blomsterlök. Svårt att rekommendera åtgärd innan man vet vilket djur som ska bekämpas. Nät, ljud, vibrationer i marken och medel med lukt kan vara lämpligast beroende på vad det är för djur.
    Hälsningar Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare