Parkslide vs jätteslide?

Hej 🙂 Jag och min fästman har kollat på ett hus i Bollebygd, och i trädgården växer det något som jag tycker ser ut lite som bambu och som min fästmans svägerska sade kan vara parkslide. Jag har googlat lite och förstått att det finns både park- och jätte-slide, som båda är invasiva arter här i södra Sverige. Vad jag undrar är om ni kan hjälpa mig att se vilken av dem det är? Själv tror jag mer på jätteslide än parkslide, då de har verkligen har enorma blad. Jag bifogar ett par bilder där de syns lite i utkanten eftersom det inte var dem jag tog kort på, utan på smultronen och rosen 😅 Tack på förhand 🙂

Kommentarer

  • Jo, det ser helt klart ut som jätteslide. Den är väl inte riktigt lika problematisk som parkslide, men är också mycket svår att bli av med.
    Mats Havström
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent