Parkslide, kraftigt växande nära 3 hus på tre fastigheter

Vi har kraftigt växande parkslide i ett område där tre fastigheter möts och alla tre husen ligger bara ett fåtal meter från bestånden. Parksliden är väletablerad. Ett litet bestånd fanns redan tidigt 80-tal. Efter djupintervju av en äldre granne misstänker jag att en bit rot kommit från en handelsträdgård i samband med plantering av en häck för länge sedan. Parksliden har en ideal växtmiljö med underjordiskt rinnande vatten. Tyvärr blev jag först för två år sedan medveten om parksliden. Jag håller kontakt med grannarna i ärendet.
Bestånden blir större för varje år och fler skott kommer upp ur marken på nya ställen.
Jag tar tacksamt emot alla råd om vad göra.
Barbro Forsgren