Oro för giftig blommande växt

Hej
Vi har läst om växten "stånds" som är giftig för betesdjur. På vår tomt nära havet i Kungälvs kommun har vi vackra gulblommande växter som fjärilar brukar gilla. Bifogar foton på två olika, det är bladen som skiljer sig markant.
Är dessa "stånds"?
Vad ska vi göra? Låta de vara? Dra upp dom?? Gräva upp dom???
Mycket tacksam för era goda råd.
Hälsningar Louise och Christer
Louise Ehn

Kommentarer

  • Hej Louise,

    Den första bilden är stånds, Senecio jacobaea, men den andra bilden är flockfibbla, Hieracium umbellatum, som inte utgör något problem för betande djur.

    Om stånds växter i betesmark, se jordbruksverkets information i länk nedan, annars kan ni låta den vara.

    https://jordbruksverket.se/vaxter/odling/vaxtskydd/vaxtskyddsatgarder/stands#:~:text=St%C3%A5nds%20(Senecio%20jacobaea%20L.),Sydsverige%20men%20%C3%A4ven%20l%C3%A4ngs%20norrlandskusten.

    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent