Okänd växt som ingen vet vad det är!

Hej! Hoppas att ni kan hjälpa mig med vad detta är för något. Jag bifogar två bilder. Växten fanns när vi köpte hus och var då 1-2 decimeter (för ca 3 år sedan) och har sedan dess växt ytterligare ett par decimeter. I år blommade den för första gången, se bifogat. Vintergrön. Nya blad är ljust gröna med lite mörkare gröna "prickar", äldre blad blir mörkare. Får varje år stora svarta "pappersaktiga" partier på en del blad, som så smån. faller av, så jag har trott att den inte skulle klara sig. Ingen vet vad det är och jag hittar den inte i någon bok. Skulle vara så roligt att få veta vad det kan vara så att man kan börja sköta denna lilla tappra växt på det sätt den vill! Hoppas på er! Med vänlig hälsning, Susann Noring

Kommentarer

  • Hej Susann!
    Det är Aucuba japonica, på svenska aukuba. Vintergrön buske, mycket användbar som häckväxt, som kan frysa tillbaka en del under år med kraftig tjältorka. Bör stå varmt och väldränerat men med god tillgång till vatten under växtsäsongen.

    Mats Havström

    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Tack så mycket för snabb hjälp! Då skall den få lite löv under sig och en liten bit skuggväv på sig under vintern/våren. Med vänlig hälsning Susann Noring
  • Hejsan för för två år sedan köpte jag denna växt i er butik. Den har väl varit lite undanskuffad en tid men fick somras stå i vårt växthus och bli riktigt ompysslad. Nu belönar den oss genom att blomma så här fint!Min fråga är, vad heter växten jag har tappat bort etiketten.
    Jättetack för svar.
    Agneta
  • Hej Agneta,

    Det ser ut som Peperomia fraseri, en pepparsläkting från Sydamerika. På svenska kallas den silvertopp.

    Mats Havström
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent