Ogräs rötter

Hej! I mina land och pallkragar har jag en envis växt/rot/svamp/parasit? av något slag. Hittils har ingen kunnat identifier avad det är. Jag hoppas ni kan hjälpa mig.

Det är som ett trådigt "nät" ca 3-5cm under jorden. Ganska elastiskt (påminner om hårstrån) och drar man bort den röda ytan så är de gulvita. De verkar gilla trä och växer in och äter upp sidorna på pallkragarna. Jag hittar ingen blomma eller växt som hör till dem, bara dessa rötter. På bilden har jag samlat ihop en näve av dem, dvs de växer inte så tätt som bunten på bilden.

Vore tacksam om det gick att identifiera dem.

Oscar Hedén

Kommentarer

  • Hej!
    Det är svårt att identifiera en växt på bara rötter men det är inte ovanligt att rötter från buskar eller större träd i närheten söker sig till den näringsrikare och luckrare jorden i pallkragar och kommer upp underifrån som du beskriver. Det ser ut som rötter och inte svampmycel på bilden. Det är bara att rensa bort - hugg gärna med en kantspade runt pallkragarna så att de flesta rötterna skärs av.
    Lycka till!
    Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare