Näsduksträd?

Hej,
Läste på något ställe att ni säljer plantor av näsduksträd. Stämmer det? Vad kostar en sådan planta?
Mvh
Anne-Charlotte Olsson

Kommentarer

  • Hej Anne-Charlotte,

    Vad jag vet har vi inga till försäljning i butiken just nu. Hör med Gullmarsfjordens plantskola; de brukar ha den varietet som vi har, dvs Davidia involucrata var. vilmoriniana och som är den härdigaste. Eventuellt kan de leverera via vår butik.

    Hälsningar
    Mats Havström
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Hej
    Jag köpte för några år sedan ett näsduksträd hos
    Nilssons handelsträdgård i Malevik Särö.
    Hälsningar Jan-Erik Nilsson

    PS blommar näsdukstädet i Botaniska nu ? DS
  • Hej!
    Ja, nu blommar näsduksträden här i Botaniska.

    Hälsningar
    Stina Weststrand
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Vad kostar ett näsduksträd

  • Vi har haft men för tillfället är de slut. möjligtvis får vi in fler efter sommaren.

    Indra
  • Hej vad bra då återkommer jag till hösten
  • Hej!
    Har ni näsduksträd till försäljning i år?
  • Hej,

    Det har vi, just nu finns ett par fina exemplar i butiken
  • Hej! finns det några näsduksträd i butiken för tillfället?
  • Ja det finns några exemplar i butiken
  • Hej!
    Vi har ett nyinköpt näsduksträd i en stor kruka, det har vuxit mycket i sommar och mår bra, hur övervintrar vi det bäst?
    Inne i ett kallstall men tjälfritt?(lite mörkt,,ett fönster)
    Ute mot vägg inbäddat?
    Vi bor i skyddad zon 5.
    Så jättetacksam för svar!

    Med vänlig hälsning
    Lena

  • Hej! Båda alternativen borde gå mycket bra, tillfrågad trädgårdsmästare föredrar alternativ ett. Lycka till!

    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare
  • Hej,
    jag har ett näsduksträd som jag planterade för ett par år sedan. Hur viktigt är det att vattna? Förra sommaren vattnade jag kanske tre gånger à 15 minuter med mycket svagt rinnande vatten.
    Mvh Lena
    Lena Tullberg
  • Hej!
    Det är viktigt att vattna trädet både under etableringsperioden de första två åren och även därefter vid längre torrperioder. Känn efter om det är torrt en bit ner under jordytan - en rejäl genomvattning två gånger / vecka är då lämpligt. Bra att vattna i omgångar med vattenkanna eller lägga ut slang med lågt tryck hellre än att hälla på så jorden spolas bort. Principen är hellre sällan och mycket vatten än lite och ofta, rötterna söker sig då till djupare nivåer och kan själva dra vatten när de väl etablerat sig.
    Hälsningar Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare
  • Tack för svar!
    Lena

    Lena Tullberg
  • Hej! Jag är också nyfiken på att köpa frö till näsduksträdet. Har ni några i butik just nu?
    Erik Hermansson
  • Hej,

    Vi säljer inte frö av näsduksträd men ofta har vi träd till försäljning
    Agneta