Muterad maskros

Den har extra tjock stjälk och minst 5st blommor. Hur gick det till och hur vanligt är det?

Kommentarer

  • Hej Peter, det är så kallad fasciation eller cristation ibland även kallad förbandning. Det uppstår när meristemet (tillväxtpunkten) skadas fysiologiskt genom angrepp av bakterier, svamp, hormoner eller kemikalier men det kan även vara en genetisk avvikelse som är orsaken. I båda fallen leder det till en onormal celldelning och växten får ett annorlunda utseende. I vissa fall så är det eftertraktat  som hos vissa kaktusar och euphorbior, då får de ofta formen cristata eller dyl. tillagt. Det är svårt att säga hur vanligt det är men det är rapporterat för över 100 arter i olika växtfamiljer.

    Med vänlig hälsning,
    Åsa Krüger
    Botanist
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent