Lupiner och brännässlor

hur bir jag av med dessa växter

Kommentarer

  • Hej!
    Alla alternativ går att genomföra men som du säger är det kanske svårt att göra av med jordmassor i alternativ bortschaktning och lägga på ny jord.
    Täcka med tjock svart plast i 2 växtsäsonger borde gå. Lakan är för tunna och ljusgenomsläppliga för att det skall fungera.
    Täcka med kartonger och träflis kan också fungera om det är tillräckligt tjocka lager men kanske jobbigare att sedan ta bort för att få en gräsmatta. Enklast kan vara att bara klippa hela ytan varje / varannan vecka med gräsklippare med start från våren så att ingenting hinner bli särskilt högt utan ständigt försvagas, det funkar att bli av med brännässlor på detta sätt och troligen även lupiner. Trimning flera gånger än 2 / säsong försvagar ogräset även i sluttningarna. Gräsmattans gräs klarar ständig klippning men det flesta andra växter mattas ut och försvinner om de hela tiden klipps av.
    Lycka till!
    Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare