Korkbarkad alm (korkalm)

Hej! Min sons familj har köpt ett hus med en gammal trädgård där vi hittat flera korkbarkade armar. Är detta ett ovanligt träd? Jag har inte sett det förut. Tack för svar, hälsningar Lotta
lotta schmidt

Kommentarer

  • Hej. Korkalm, Ulmus minor var. suberosa, är kanske inget man ser varje dag men finns lite här och var runt om i europa och asien. Ett stort exemplar finns här hos oss i botaniska vid restaurangen. Äldre exemplar tenderar också att skjuta rotskott långt ifrån stammen, så ny individer kan titta upp i närheten.
    Mvh
    Emil Wallin Trädgårdsmästare -träd och buskar