Konstig svamp

Hittade denna svamp idag som jag aldrig sett i hela mitt liv fast jag bor i skogen...
Är det en trollsmör?
Är den ovanlig/rödlistad?
Giftig?
Tacksam för svar.
Mvh Anna Strongstone

Kommentarer

  • Jaaa, Anna, det är rätt, det är trollsmör, en inte alls ovanlig varelse, av ett mycket spännande slag.
    Det är faktiskt inte en svamp, även om den och dess andra släktingar bland myxomyceterna brukar kallas slemsvampar. Släktmässigt står de faktiskt närmre djuren än svamparna.
    Jag har inget svar på om den kan anses giftig. Har aldrig själv fått för mig att bre den på smörgås... ;-)
    Pedagogen svarar