Klippa ner Rododendron

Hej,
Vi har gamla Rhododendron från 50 talet som har växt sig väldigt höga och som vi behöver klippa ner, Tanken är att göra det nu i mars och så hårt som vi vågar. När är bästa tidpunkt för detta? Vad skall man tänka på för att ge dem så bra chans att återhämta sig som möjligt? Skall man fylla på med mer Rhododendron jord efter beskärningen? Några andra bra tips?
Johan Björling

Kommentarer

  • Hej!
    Det är ett vackert buskage så överväg i första hand om det alls behöver åtgärdas. Om det finns praktiska anledningar, exempelvis skymd sikt, att det skuggar för mycket eller liknande kan beskärning behöva utföras. Det framgår inte på bilderna varför ni vill hårdbeskära, men om det tex är att buskaget upplevs som alltför högt kan rekommendationen vara att ta alla de högsta grenarna ner till en grenvinkel. På det sättet kan höjden sänkas 1-2 meter på ett diskret sätt och buskarnas form och karaktär kan ändå bibehållas.
    Det är bäst att utföra beskärningen direkt efter blomningen. Skär in till grenvinklar och lämna inte tappar.
    Rhododendron brukar tåla även hård föryngringsbeskärning ned till 15-30 cm från marken på våren - då utebli blomning minst en säsong.
    Att vattna rejält hela växtsäsongen efter hård beskärning är viktigt, tillför även gödsel och fyll gärna på med ny jord.

    Lycka till!
    Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare