Kaktus

Hej, jag har en gammal kaktus ca 65 år, som blommar varje år och doftar underbart. Nu undrar jag vad den heter efter alla dessa år. Mvh Anita

Kommentarer

  • Hej Anita,
    vilken fin kaktus! Det är släktet Echinopsis som på svenska kallas sjöborrekaktus. På bilden så ser det ut som att den ha små eller inga "taggar" på kroppen. Då finns det två arter som är ganska lika varandra det är Echinopsis subdenudata och E. eyriestii. Jag kan inte med säkerhet säga vilken av arterna det är.

    Det finns andra arter som liknar i blomman men då har de ofta lite större taggar på kroppen.

    Botanister som arbetar med kaktusar är lite oense om systematiken och artindelningen därför kan det ibland vara svårt att veta vad senaste vetenskapen säger.

    Med vänlig hälsning,
    Åsa Krüger
    Botanist
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent