Hasselnötter

Jag satte nötter av röd hasselnöt i hinkar.  Har 40+ träd nu. Men det ser ut som alla har gröna blad.  Är då den röda sorten sticklingsförökad?  Jag har svårt att få rötter på Hasselnöt sticklingar även om jag använder rothormon. Hur ska jag göra?

J-O

Kommentarer

  • Hej J-O,

    Ja, mycket riktigt måste du föröka den vegetativt för att få samma sort. Bäst görs det med avläggare, dvs böj ned ett ungt skott från moderplantan och täck en del av den med jord så kommer den att bilda rötter där. Du kan då avlägsna den nya plantan från moderplantan. Ett annat alternativ är luftavläggare, som innebär att man sätter en så kallad sticklingsglob på en gren på vilken man avlägsnat ett blad och en bit av barken. När ordentliga rötter bildats kan man avlägsna den nya plantan.
    Men det enklaste är förstås att köpa en ny planta av samma sort.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent