Har maskrosor en reaktiv intelligens?

Jag har en vild trädgård med träd, buskar och blommor och en oklippt gräsmatta och en klippt gräsmatta för barnbarnen. Jag låter maskrosorna blomma för insekternas skull, men plockar blommorna när de blommat ut, innan de kan sprida sina frön. Upplever att flera utblommade blommor lägger sig ned när de skall bilda frön. För att jag inte skall se dem? Alla utblommade blommor gör inte så. Även på samma planta finns både och. Kan det vara en reaktion mot att jag plockar dem? Själva plantan är ju också kvar. Förstått att plantan är 2-årig.
Hans Forsman

Kommentarer

  • Nej inte intelligens men eftersom jag gissar att du har en viss ”bias” , dvs ett systematiskt fel,  i ditt plockande så kommer fler än normalt av de du inte plockar att vara liggande. En sorts selektion alltså, du gynnar de blomställningar som lägger sig ner. Och maskros är inte någon bienn utan en kortlivad perenn.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Tack för svar och jag lär mig.

    Hans Forsman