Gödsling av måbärshäck

Har en gammal måbärshäck som fått sina blad nu, de är väldigt ljust gröna. Något år när vi gödslat blev den nästan mörkgrön, då såg den mycket frisk och frodig ut. Såg att det tipsats om både stallgödsel och benmjöl. Vilket gödsel skulle vår häck (i söderläge), som delar rabatt med en kraftig humle, må bäst av tro? Blir det bra att gödsla nu på våren?

Kommentarer

  • Hej!
    Vid kraftig nedskärning är det viktigt med mycket näring och framförallt vatten, det är då vi rekommenderat stallgödsel. Om häcken inte är speciellt mycket beskuren är benmjöl ett bra medel. Gödselmedel kan ibland ersätta varandra och man kan ta det som finns tillgång till om man har koll på näringsinnehållet. Väldigt mörkgröna blad kan visa på kväveöverskott. Det viktigaste är att inte gödsla vedartat material med kväve efter midsommar, våren är rätta tiden - stallgödsel eller benmjöl går båda bra i detta fall - kolla doseringen.
    Hälsningar Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare
  • Tack så mycket för svar!
    Har en till fråga på temat: hur är det med Algomin till häcken? Det vet jag att vi använt någon gång.
    Våra buskar i häcken är 50 år gamla, har tålt att flyttas, bli kraftigt beskurna och torka också. Den var försummad när vi fick hand om den, men har klippt ner och klippt ur. En hjälte i rabatten som kan vara väldigt fin 😀
    Är detta rätt skötselråd?
    Gödsla på våren (enligt svar ovan)
    Klipp ev. ur/ner på vårvintern
    Formklipp efter midsommar (då den slutar växa på höjden har jag hört?)
    Gödsla någon mer gång...?
    Vattna rikligt när det är torrt/varmt
    Tack för att ni finns!
  • Hej!
    Det finns många slags algomin, det du redan provat funkar säkert bra.
    Skötseln är ungefär som du skriver: beskärning på vårvintern och ev putsning/formklippning 1-2 ggr per sommar. Gödsla endast på våren. Vattning av en äldre häck endast efter kraftig beskärning. Allmänt råd vid vattning är hellre rejält och mer sällan än lite och ofta. Vid torkperider klarar sig äldre buskar bra så prioritera hellre annat om det inte finns väldigt god tillgång till vatten.
    Visst är det bra att det finns tåliga och pålitliga växter!
    Hälsningar Anna-Carin Ek
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare
  • Hej! Vi har en måbärhäck som inte alls ser ut att må bra. Den är 3 år och har vuxit fint tidigare år. Beskärde den i år igen och använde naturgödsel strax innan midsommar. Men den har knappt växt något alls  och ”livlös” ut. Kan det varit värmen i början på sommaren (för lite vatten) som påverkat. Eller har jag ”bränt” den med felaktig gödsling? Tar gärna tips hur jag ska hantera den i höst eller nästa vår för att pigga upp den igen. Tack för hjälpen!
    Ida
  • Hej!
    Ja, det kan det bero på torka och / eller alltför stark gödsling. Det har i så fall varit bra med allt regn som kommit, och du behöver inte göra något speciellt under hösten. Till våren kan du gödsla med svagare dosering och det är alltid viktigt att vattna rejält när man gödslat och vid torkperioder.
    Lycka till!
    Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare