Geting på vintern

Hej!
det har kommit in en geting hemma hos mig. Jag googlade att det bara är drottningen som övervintrar. Kommer hon dö om jag släpper ut henne? ska jag förvara henne någonstans tills det blir vår igen? Vad är det bästa jag kan göra för att hjälpa henne?
mvh Vanessa

Kommentarer

  • Ja, det är bara de fertila parade honorna (drottningarna) som övervintrar. Det är än så länge inte alls för kallt för henne att söka sig en bättre vinterbostad än inne i ditt hem. Det bästa är att du släpper ut henne innan det blir kallare.
    Gott att höra att du bryr dig om getingar. De är viktigare än många tror, och om hon till våren bygger där hon inte stör kan hon och hennes döttrar glädja oss med att äta mycket flugor, bland annat.

    Pedagogen svarar
  • Hej, vi har en geting som övervintrar hemma hos oss. Hon har kallat på 2 kompisar, som också är här. Jag är förvånad över deras intelligens och fina sinne och hur sociala dem är. Vi gav dem honung och vatten, extra mycket har vår första geting fått. De håller till i fröna, på våra fåglars lekplats och vilar mest, men varannan kväll, rätt sent så kommer vår första geting till mig och väntar vid soffan och när jag går upp så surrar den och tittar på mig. Den kommer sen till min hand och sitter där, väldigt tam. Den väntar på att jag ska ta fram honungen och äter sen tom från min hand. Efter det så har jag en liten skopa som jag ger den vatten från, där dricker den, badar och putsar sig noga efter honungen. När den är klar vill den att jag tar ner den till fröna på fågellekplatsen. Så fin, intelligent och tam. Visste inte det om getingar.
    Har ytterligare en erfarenhet av getingar. Räddade en geting en sommar i vår trädgård, den hade ramlat ner i min kopp med kokt kaffe och fått sump på sig. Det var också en speciell upplevelse. Jag hjälpte den att få bort sumpen, tvättade och torkade den. När den var ren igen så flög den upp och tittade länge, liksom tacksamt på mig. Den sommaren brukade den getingen komma tillbaka när vi satt ute och hälsade på liksom ville vara med och umgås./hälsning Susanne
  • Hej Susanne!
    Intressanta reflektioner efter starka upplevelser av små medvarelser!
    Du är inne på ett forum med syftet att svara på frågor om botanik.
    Personligen är jag mycket intresserad av zoologi och har en hel del kunskap om etologi, men dina funderingar överskrider vad jag kan ge dig svar om. Getingar och andra sociala steklar är avancerade varelser som inte upphör att förvåna, och på senare tid har forskning givit överraskande resultat om bland annat humlors mentala förmåga. Jag föreslår att du vänder dig till Naturhistoriska Riksmuseets frågeservice. Kanske kan de hänvisa dig vidare.
    Gott nytt år!
    Pedagogen svarar