Gammal ek med ringblidning på stammen. Hur har det uppkommit? Mvh Eva S

Kommentarer

  • Hej

    Det ser ut som någon typ av övervallning d.v.s. någon gammal såryta som trädet vallat över och därmed läkt.
  • Håller med om att det synes vara nån slags invallning trädet gjort som svar på skada. Skulle vilja se mer av landskapet runtom! Har sett liknande skador på träd som läkt efter tidigare stängsling. Misstänker att där suttit taggtråd eller fårnät tidigare. Om skadorna är runtom kan det vara spår av ett olämpligt stamskydd som gjort skada istället för att bara skydda mot gnag. Sådant görs ibland i till exempel häst- eller fårbetade marker. Vad vet du om platsens historia för ca 30-50 år sedan?
    Pedagogen svarar