Flytta Cotoneaster samt stötta upp.

Hej!

Jag har två delfrågor pga ommålning av den vita gamla garageväggen på bilderna.

1) Kan man gräva upp cotoneastern nu och sätta den i krukor tillfälligt? Eller klippa ner helt i marken.

2) Hur bör man stötta upp den på bästa sätt när den växer permanent? Den växer ju inte super högt så jag vet inte om spaljé är lämpligt.

Hoppas det är rätt forum för en nybörjare 😀

Växtplats Nordvästskåne.
Daniel Löfblad

Kommentarer

  • Hej!
    Jag skulle gräva upp en så stor rotklump som det går och placera i kruka under tiden som väggen målas. Placeras i skugga så länge, så att den inte torkar ut när rötterna är känsliga efter uppgrävningen. Plantorna ser ganska stora ut så viss beskärning kan nog få göras efter återplantering om vissa grenar torkar in i höst.
    En spalje kan gå bra om man är ihärdig med uppbindningen, Cotoneastern är egentligen mer krypande än klättrande som låg buske.

    Mvh
    Emil Wallin Trädgårdsmästare -träd och buskar