Efter att ha kämpat oss uppför en stenig backe kunde vi också köra igenom grottan.

Kan ni ta bort stenen som gör att grottvägen blir en återvändsgränd för oss? En indikation om trappor och bredder på stigar vore också önskvärt.

Kommentarer

  • Hej,

    Klippträdgården är tyvärr inte möjlig att tillgänglighetsanpassa. Vi beklagar detta.
  • Det var ett futtigt svar på en mer specifik fråga
    Det handlar inte om hela klippträdgården, det handlar om en gång som är tillräckligt bred förutom En Sten som gör stigen tillfälligt smalare. Och om skyltning. Inte att anpassa utan att upplysa om. Även om det finns krav för tillgänglighet enligt bbr så är möjligheterna för individuella skillnader enorma. Släpp in dem för vilka det är möjligt. Har ni någon arbetar aktivt med dessa frågor? Om att tillgängliggöra en vacker park för Maila gärna till ebba.kallqvist@gmail.com om ni inte får med bilden.

  • Vi tackar för synpunkteerna, Ebba!
    Hela pedagogiska avdelningen på Botaniska har under ett flertal år arbetat med tillgänglighets-frågor i ett EU-samarbete, där vi bland annat har tagit till oss intryck och lösningar från andra trädgårdar.(, se sammanställning av vårt projekt på https://garden-comein.com/).
    Vi inser att vi har lång väg att gå och mycket att lära om vi skall optimera tillgängligheten för alla besökare. Vi är tacksamma för påpekanden om onödiga hinder, eller förslag på tillgänglighetsanpassningar. Som Agneta påpekar är och förblir vissa delar oåtkomliga för hjulburna besökare. Vi åtgärdar på många platser om det är möjligt och så snart det går. Hör gärna av er till Helen Ekvall som har uppgift att bevaka tillgänglighet,, eller till undertecknad,
     Kennert Danielsson,,pedagog.
    Pedagogen svarar