Dekorativt "självsått" träd...

...som rådjuren kanske fört dit (på väg till de tulpaner som de misstar för frukostbuffé). Har växt till sig snabbt - tänkte inte på det förra sommaren och nu är det 3 m högt. Kan ni hjälpa mig med vad det är? Giftigt eller ej?

Kommentarer

  • Hej Annika,

    Det ser ut som häckoxbär, Cotoneaster lucidus, men man skulle behöva kolla närmare för att vara helt säker på art. Oavsett så är den inte giftig. Troligen fågelspridd.

    Mats Havström
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent