Beskärning av stor Magnolia.

Jag behöver beskära min magnolia. Den är 8-9 meter hög och grenarna jag behöver beskära är ca 25-30cm tjocka i diameter. Jag har hört att Magnolian blöder mycket? Hur gör jag för att stoppa blödningen?
Trädet tar mycket sol därför behövs en ordentlig beskärning både på höjden och bredden.
Mvh
Kjell-åke Lans

Kommentarer

  • Hej! Ja, magnolia är inte det trädet som gillar att bli beskuret för mycket. Inom trädvård så är rekommendationen att inte ta grenar större än 10cm i diameter, större grenar än så blir ofta svårläkta. Har du då även flera grenar som är +20cm i diameter som du vill ta bort är risken stor att trädet inte orkar återhämta sig igen. Här kan det vara läge att ta in en arborist som hjälp för rådfrågning på plats.
    Att magnolia blöder stämmer till viss del, men det gör många träd när det är bladsprickning på våren och saven stiger i träden. Juli, augusti, september funkar bra för beskärning även på magnolior, men även vårvintern innan knopparna börjar svälla. Att stoppa en blödning går i princip inte utan såret får läka av sig självt.
    Emil Wallin Trädgårdsmästare -träd och buskar