Beskära Lind

Jag undrar om ni kan hjälpa mig med en kort fråga betr Lind.

Jag har hört att det går bra att beskära lind nästan när som på året, dock är det bäst när löven släppt, eller på våren innan knopparna spricker ut.

Stämmer detta? För jag har läst mig till i Klaus vollbrechts bok att alla träd mår bäst av att beskäras i växtsäsongenn(efter ev savningsrisk) för att underlätta övervallning/bildande av skyddszoner.

Kommentarer

  • Hej
    Att beskära lind är lätt då släktet svara bra på beskärning MEN ifall man undrar vilken del av året som är bäst är det för trädet sensommaren - juli, augusti & september - för då kan trädet själv svara på skadan som en beskärning innebär nämligen att täppa till den såryta som uppstått för att förhindra att rötsvampar och dylikt kan tränga in i veden och därmed försvaga trädet betydligt. är det större beskärningsinsatser som gäller d.v.s. att man tvingas använda såg är det viktigt att det görs under nämnda säsong men ifall det är bara lite putsning med en sekatör kan man göra det när det passar
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent
  • Hej!
    Jag är så bekymrad över hur våra lindar mår. De beskar dem väldigt hårt i februari. Nu är det den 13:e maj och inga skott har kommit. Träden står nakna och ser ut som lik. Jag älskar dessa fina ståtliga träd och är orolig över att de ska se ut så här hela sommaren. När kommer skotten tillbaka? Har träden dött av behandlingen?

  • Hej Ewa,

    Lind tål hård beskärning, men det kan ta tid innan de skjuter skott. Avvakta så bör de komma under denna säsong.

    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Hej igen!

    Tusen tack för svaret. Nu kan jag sluta oroa mig för träden.
    Jag tittar varje dag och ser att det har kommit några skott här och där. Men, det lär nog gå hela sommaren innan trädet är sig likt igen. Jag saknar dess grönska något enormt.

    Med vänlig hälsning
    Ewa Karlsfeldt Lundgren
  • Hejsan
    Jag vill korta mina Lindar ca 80cm för jag tycker de är för höga. (Vi klipper ner alla grenar varje år.)
    När kan man göra det isåfall? Täcker man den stora såg-ytan med något då?
    Mvh
    Ing-Marie Arvidsson

  • Hej
    Det låter som ni gör denna beskärning varje är d.v.s. hamlar linden vilket inte är några problem då jag förutsätter att det blir rätt små sårytor. Du skall aldrig täcka sårytor med något då det är bättre att trädet själv tar hand om denna "skada" som beskärning innebär.
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent
  • Vi har en Lindall’e och vill klippa av vissa grenar nedtill. Kan man kapa från ”klykan” och nedåt?
    Mvh
  • Hej! Vi har två lindar som planterades för 30 år sedan. De har såvitt jag vet aldrig beskurits. Nu är de så höga o vida att de har tagit över hela trädgården. De skulle behöva minskas med hälften. Kan man göra det? Kommer de klara det? Vem kan man anlita? Mvh Maria

  • Hej Maria,

    Bäst att anlita en certifierad arborist, som då först gör en bedömning på av vilka åtgärder som är lämpliga.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent