Att beskära ett "vildvuxet" japanskt körsbärsträd.

Hej, Jag har ett japanskt körsbärsträd, som har genom åren vuxit enormt mycket. Alldeles för mycket beroende på att många säger att man inte skall beskära det för hårt. Men något måste ju göras för nu är det otroligt vildvuxet och breder ut sig och ser trist och ovårdat ut istället.
Jag känner till "jas" juli, augusti och september som de månader då man åtgärda klippning.
Goda råd önskas av arborist.
Peter Nielsen

Kommentarer

  • Hej! Det är helt riktigt att inte beskära ett träd för hårt men man ska inte heller vara rädd för att beskära. JAS är bra för körsbär, men vinter/vårvinter brukar också fungera bra för många andra träd.

    Tänk på att max ta 1/3 av trädets bladmassa, mer än det kan försvaga och skada trädet för mycket.
    Större och långa grenar bör tas i flera etapper för att undvika fläkning och långa barkskador, undviks även genom att göra ett snitt under grenen några centimeter närmare stammen än själva kap-snittet, och sedan ta resterande gren. Grenar större än 1dm i diameter bör också undvikas då det blir för stora skador som är svårläkta.
    Inåtgående grenar och grenar som växer under andra/i kors (som då inte får så mycket ljus) kan med gott samvete tas och gör kronan luftigare.
    Mindre grenar klipps av med sekatör, ca 1/2 cm ovanför en knopp för att den ska kunna förgrena sig.
    Har man även kolla på väder prognosen så vill bör man utföra beskärningen innan några dagar med fint väder för att såret ska läka lite bättre. Fuktigt väder och regn gynna svampar som kan få fäste.
    Döda och sjuka grenar skall också tas bort.

    Det finns många beskärningshandböcker att köpa och guider på nätet, så rekommenderar att leta lite efter detta för att få bilder på hur snitt ska göras och mer inspiration.

    Lycka till!
    Emil Wallin Trädgårdsmästare -träd och buskar