Artkunskap

Hej!
I våras hade ni en utbildning för 5:e klassare i  artkunskap. Är det aktuellt nästa vår så vill jag gärna deltaga.

Kommentarer

  • Hej,

    Här hittar du information och kontaktperson

    https://science.gu.se/skolkontakter/grundskolan/vaxttavling

    Mvh, Agneta Green
  • V Frölunda 17/1 20

    Hej

    Vi har en en rätt stor Benjaminfikus, inomhus just nu. Den står i ett rum vilket vetter mot norr. Vårt problem är att den nu förlorar blad i en skrämmande takt.
    Under åren har den stått inomhus och fört en ganska tynande tillvaro, men sommaren 2019 flyttade vi ut den på balkong i söderläge. Den satte då en stor mängd nya blad och gladde oss genom sin förvandling. Sedan vi tog in den har den fällt blad i en allt ökande takt. Vi har försökt hjälpa den med växtbelysning, utan märkbart resultat. Vår balkong håller vi frostfri, men temperaturen kan gå ner till 2 - 3C.

    Kan vi rädda vår "Benjamin" och om vi klarar den, skall vi låta den vara kvar inne för att slippa den stora fällningen av blad?

    Vid vilken temperatur kan vi annars ställa ut den igen ?

    Håkan
  • Hej Håkan,

    Det är svårt att ställa någon säker diagnos, men benjaminfikusar tappar väldigt lätt bladen, särkilt vid snabba miljöförändringar (att ta in den kan vara en sådan snabb miljöförändring), samt om de vattnas för mycket eller för lite. De vill ha fuktig men väldränerad jord samt hög luftfuktighet och massor av ljus. De kan också råka ut för t ex spinnkvalster, särskilt om luften är torr.

    Så låt den stå kvar inne så länge det är under ca 15 grader, men se till att den får bra med ljus, t ex en växtlampa. Se till att den får vatten men den får absolut inte övervattnas. Kanske behöver den planteras om?

    Hälsningar

    Mats Havström
    Vetenskaplig Intendent

    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent