Artbestämning amerikansk växt

Jag har fått en krukväxt av en granne - nu avliden - och skulle vilja veta vad den är. Allt hon visste var att den tagits med hem från USA, och "eventuellt skulle växa i träsk där"... har sökt i databaser över nordamerikanska arter men hittar inget liknande. Bladen är tredelade, den skickar gärna ut långa, rangliga ledade rankor (ej självklättrande) med något liknande luftrötter, som en gång klistrade fast sig i en väggspricka som om den ville rota sig där... rankorna går lätt av vid lederna. Har under 10 års tid aldrig någonsin blommat eller knoppat.
Tacksam för svar
L

Kommentarer

  • Hej Linnea,
    jag ska försöka hjälpa dig med artbestämningen på din växt. Om du har möjlighet får du gärna komplettera med ett foto av ett blad i närbild tillsammans med något att jämföra storleken med (exv. linjal, penna, tändsticksask).

    Med vänlig hälsning,
    Åsa Krüger, botanist
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Hej,

    Här kommer fler bilder!

    Allt gott,

    L

  • Hej Linnea,
    nu har jag velat lite fram och tillbaka mellan två släkten, Syngonium och Philodendron i kallafamiljen (Araceae) som är ganska lika varandra i vegetativt stadie. Men jag säger Syngonium då vad jag kan se på bilderna finns en tydlig nervkant innanför bladmarginalen och att de nya bladen inte har ett tydligt skyddande knoppfjäll (cataphyll) vad jag kan se på bilderna.
    Jag skulle vilja säga att det är arten Syngonium podophyllum en variabel art från Central- och Sydamerika. Den är introducerad i USA och anses vara invasiv i Florida, så det kan passa ganska bra med växtplats.

    Med vänlig hälsning,
    Åsa Krüger, botanist
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent