Arbaskulär mykorrhiza

Jag vill komma i kontakt med en mykolog eller någon trädkunnig/mykorrhiza-kunnig för att fråga kring eventuell implementering av mykorrhiza i växtbäddar när man bygger ut Göteborgs stad.
Det gäller frågor som: Vilka produkter finns och är de bra? Kan man hämta substrat mm i närliggande naturmark för att få in mykhorrhiza i nya växtbäddar. Hur påverka konventionell skötsel,drift och underhåll mykhorrhiza (NPK-gösel mm)?
Går det eventuellt att standardisera detta så man på industriell nivå kan preparera substrat och rotsystem med mykorrhiza?

Jag jobbar själv som sakkunnig markingenjör och trädspecialist på Stadsfastighetsförvaltningen, Göteborgs stad så min önskan är att nyttja naturens egna system och symbioser för bästa möjliga resultat för staden, människorna och inte minst träden och svamparna 😀