Är detta nattljus

Hej,

Är detta nattljus? Den blommar bara på kvällen och varje blomma en gång. Den frö sår sig själv, det är små svart frön. Jag har sett den här blomman varje sommar sedan jag var liten, snart i 50 år.

Tack på förhand!
Gunilla westerlin

Kommentarer

  • Ja, nattljus är det: Oenothera biennis
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Hej igen,

    söker man på Oenothera biennis kommer det upp en annan typ av nattljus än den jag skickade i föregående fråga om det var nattljus.

    Nu till den andra frågan, vad är det för latinskt namn på det nattljus jag har? Jag tänker att på de bilder jag får fram är det ingen som har det bladverket, där av min fråga. /gunilla
    Gunilla westerlin
  • Ja, vi ber om ursäkt, men det var inte helt lätt att avgöra från bilderna och biennis är ett stort och variabelt artkomplex, men sannolikt har du rätt:
    Det ser mer ut som fliknattljus, Oenothera laciniata.

    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent