Almsjukan

Kan Almsjukan drabba även andra träd såsom t ex Björk?

Kommentarer

  • Nej, sjukdomen drabbar bara arter av släktet Ulmus, dvs almar.

    Två saker begränsar detta till just alm:
    *svamparna som förorsakar sjukdomen, tre olika arter av släktet Ophiostoma, kan bara angripa almar
    *Skalbaggen almsplintborre som sprider sjukdomen söker sig till just alm för att lägga sina ägg.
    Björkar och en del andra lövträd kan dock angripas av andra svampsjukdomar som kan vara mer eller mindre allvarliga för trädet,

    Pedagogen svarar