Varför ökar kötiderna?

Hej, ser att ni lagt ut ny statistik. Och ännu en gång ökar kötiden för att få en lägenhet... Varför blir kötiden bara längre och längre? Det känns som att det är hopplöst att försöka komma fram!

Kommentarer

  • Hej, tack för din fråga!

    Det korta svaret på varför kötiderna ökar, är att det är fler som står i bostadskö än som får lägenheter. Det sammanlagda antalet ködagar som går att ha ökar även för varje år som går. Bostadskön startade 2004. Efter 1 år var den längsta kötiden en bostadssökande kunde ha 365 dagar, efter 2 år var den längsta kötiden 730 dagar, och så vidare.

    På boplats.se publicerar vi färsk statistik över kötider varje kvartal. Vi talar ofta om genomsnittlig kötid, men variationen är stor om vi ser på enskilda lägenheter, eller typer av lägenheter. Den genomsnittliga kötiden i Göteborg var ungefär 6 år och 9 månader under 2020, men det finns möjlighet att få lägenhet mycket snabbare än så. Under 2020 var det 18 lägenheter i Göteborg som gick till sökande med mindre än ett års kötid. Läs gärna mer här.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Jag citerar:
    Under 2020 var det 18 lägenheter i Göteborg som gick till sökande med mindre än ett års kötid.

    Det låter ju fruktansvärt , 18 lägenheter , det är ju tusental och åter tusental som behöver lägenhet av olika anledningar.

    Var det ens nödvändigt att skriva det Elin , det gör ont i hela själen när det verkar som att det skulle va nåt positivt(?) Det är ju som att säga till en som svälter , ja men du fick ju ett russin igår !

    Jag frågar som medmänniska till dig på boplats , om du vet ? Byggs det inga hyreslägenheter för människor med jättelång inkomst och vems är ansvaret att bygga för dessa människor eftersom dom betalar skatt vilket vi alla gör , har gjort , kommer att göra . Människan har ju inte lika lätt att ta (välja) mark för en billig peng som det har varit I människans historia fram tills för kanske 200 år sedan när industrialiseringen satte ordentlig fart och centralisering/administrering därpå .

    Tacksam för svar Elin , boplats
    mvh Magnus
  • Hej Magnus, tack för ditt meddelande!

    I Boplats ägardirektiv står det bland annat att Boplats ska analysera och informera om den lokala bostadsmarknaden. Därför publicerar vi löpande statistik, bland annat över antal förmedlade lägenheter och kötider, på vår webbplats.

    Vi publicerar information om kortast, längst och genomsnittlig kötid och även kötider uppdelat på område och olika typer av lägenheter. Hur lång tid det tar att få en lägenhet genom Boplats beror mycket på vilken typ av lägenhet det är, och i vilket område den ligger.

    Under de senaste åren har vi förmedlat många nyproducerade lägenheter, med en högre hyra. På de lägenheterna är det oftast få sökande, och en del av de kontrakten har därför gått till sökande med bara några månaders kötid.

    Du undrar också över hyresnivån för nyproducerade lägenheter. Boplats uppdrag är att förmedla lägenheter åt olika hyresvärdar. Eftersom Boplats inte bygger, äger eller förvaltar några fastigheter, och inte är involverade i hyressättning, så ställde jag din fråga om hyror i nyproduktion till Förvaltnings AB Framtiden. Framtiden är moderbolaget till Göteborgs kommunala hyresvärdar, och jobbar även med byggutveckling. Framtiden svarar såhär på din fråga:

    "Att bygga nytt är förknippat med många kostnader så som köp av mark, material och arbetskraft. Priserna påverkas till exempel av hur attraktivt läge det är man bygger på, material och råvarupriser samt konkurrenssituationen. Förvaltnings AB Framtiden har fått ett uppdrag av Göteborgs Stad att sänka produktionskostnaderna vid nybyggen. Bolaget har därför antagit en strategi med målet att sänka produktionskostnaderna med 30 %. Syftet med denna strategi är att fler ska ha råd med nyproducerade lägenheter."
    Elin, Boplats Göteborg