Varför nollas mina köpoäng när jag får en lägenhet?

Jag undrar vad som händer med mina köpoäng när jag får en lägenhet. Vad jag förstått så nollas de, varför då? Och vad händer min medsökandes poäng, nollas de också?

Kommentarer

  • Hej, tack för din fråga!

    När du har fått ett förstahandskontrakt genom boplats.se nollställs dina ködagar och börjar automatiskt om från noll. Alla lägenheter på boplats.se förmedlas efter kötid - den sökande som uppfyller villkoren och har flest ködagar får kontraktet. Därför nollställs ködagarna när du får ett kontrakt.

    Medsökande behåller sina ködagar. När ni får ett kontrakt är det på det kontot som ni sökt från som dagarna nollställs.

    Undantag: Om du har fått ett korttidskontrakt utan besittningsrätt behåller du dina ködagar, eftersom du bara får bo i lägenheten en begränsad tid.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Hej! Jag vill  veta att kan man börja från noll en nytt ködagar efter man får en förstahandskontrakt ? När börjar ködagar? Vad man måste göra?
  • Hej Javid, tack för din fråga!

    När du har fått ett förstahandskontrakt kommer dina ködagar att börja om från noll. Du behöver inte göra något särskilt för att ködagarna ska börja om på nytt, utan det sker automatiskt. Det enda du måste göra är att fortsätta betala köavgiften i tid varje år.
    Elin, Boplats Göteborg