Varför är det så kort tid till inflyttning?

Jag tycker det är dumt att typ alla lägenheter som finns att söka på Boplats har bara 1-2 månader till inflyttning. Jag (och de flesta andra) har tre månaders uppsägningstid på min gamla lägenhet så då kommer jag få betala dubbla hyror om jag ska ta en lägenhet genom Boplats. Varför lägger ni ut lägenheterna med så kort tid till inflyttning??

Kommentarer

  • Hej, tack för din fråga!

    Jag förstår din frustration med att många lägenheter på boplats.se läggs ut med kort tid till inflyttningen. Det är hyresvärdarna själva som publicerar sina lägenheter på boplats.se och därför kan vi på Boplats inte påverka detta.

    Det finns flera anledningar till att lägenheter publiceras med kort tid till inflyttning.De allra flesta lägenheter på boplats.se publiceras av allmännyttan i Göteborg, där de redan ingår i ett flöde. Nästan alla av allmännyttans lägenheter som läggs ut på boplats.se har sagts upp genom den interna omflyttningsplatsen och då fungerar uppsägningstiden annorlunda. Inflyttningen sker därför när nuvarande hyresgäst flyttar ut och inte efter tre månader som vanligtvis gäller vid uppsägningar.

    Andra anledningar kan också vara:
    • Dödsfall eller avhysningar (dessa lägenheter har av förklarliga skäl kortare uppsägningstid).
    • Nuvarande hyresgäst flyttar till äldreboende (då gäller oftast kortare uppsägningstid).
    • Lägenheten har genomgått en totalrenovering (dessa lägenheter kan endast annonseras i slutet av renoveringen eftersom det är svårt för kommande hyresgäst att ta ställning annars).
    • Lägenheten har inte kunnat hyras ut i första visningsomgången (om ingen av de sökande tackar ja till en lägenhet måste våra förmedlare kalla nya sökande på en andra och ibland till och med en tredje visningsomgång).

    Hoppas att detta ger lite klarhet i bostadsletandet! Det dyker emellanåt upp lägenheter med inflyttning längre fram i tiden, så håll utkik efter dessa om det är något som du prioriterar. Framför allt nyproduktion brukar annonseras ut i god tid före inflyttning.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Hej! Vänner till oss har sagt upp sin lägenhet. Den är besiktad och utan anmärkning. Men den har inte lagts ut? Troligen läggs den ut när det är kort inflyttning. Känns som det är en strategi för att en del personer inte ska kunna hyra, för det blir för dubbla hyror till en början. Märkligt dessa tider när det är bostadsbrist....

    Katarina
  • Hej Katarina!

    Om dina vänner bor hos en av Göteborgs kommunala hyresvärdar (Bostadsbolaget, Familjebostäder, Poseidon), så är det inte säkert att deras uppsagda lägenhet kommer läggas ut på boplats.se.
    Det beror på hur och varför de lämnar sin lägenhet:
    • Om de har sagt upp sin lägenhet så kommer den först att läggas ut på hyresvärdens omflyttningsplats, där andra hyresgäster kan söka den för internomflyttning.
      Om lägenheten inte blir uthyrd internt, kommer den sedan läggas ut på boplats.se istället.
    • Om de ska göra en internomflyttning, d.v.s. de lämnar lägenheten för att de ska flytta till en annan lägenhet hos samma hyresvärd, läggs den ut direkt på boplats.se. Om dina vänner ska flytta internt har de bara två månaders uppsägningstid istället för tre. Därför har många lägenheter på Boplats kort tid till inflyttningsdatum.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Delar den tidigare uppfattningen om att lägenheterna genomgående läggs upp med kort tid till inflyttning. Utan undantag har samtliga av de lägenheter jag kunnat vara intresserad av en inflyttningstid som mot bakgrund av min uppsägningstid om tre månader skulle medföra två dubbla månadshyror.
    Visst kan det finnas undantag, men förklaringen ovan framstår inte som rimlig mot bakgrund av att majoriteten av utflyttningar rimligen utgörs av normala uppsägningar.
    Om systemet kring "den interna omflyttningsplatsen" är den huvudsakliga grunden till detta resultat är det hög tid att detta (för nästa hyresgäst) kostsamma system ses över i grunden.
    Boplats borde ställa högre krav på hyresvärdarna om att lägga ut bostäderna i god tid.
  • Hej Richard, tack för ditt meddelande!

    Boplats har en dialog med hyresvärdarna och framför regelbundet de synpunkter som vi får in från bostadssökande.

    Just när det gäller allmännyttans flöde med uthyrning av lägenheter, intern omflyttning, uppsägningstid och när lägenheter ska publiceras på Boplats, så är det inte hyresvärdarna själva som styr eller kan ändra på det.

    Uthyrningspolicyn som Göteborgs kommunala hyresvärdar följer, är beslutad av koncernstyrelsen på Förvaltnings AB Framtiden.
    Elin, Boplats Göteborg
    (Uppdaterad )
  • Håller med om alla ovanståendes inlägg och tycker inte heller att det är ett  rimligt sätt att agera utifrån oavsett var beslutet fattats från. Det är orimligt att hyresgäster som vill byta lägenhetsform ska behöva betala dubbla hyror.

    Då det är allmännyttan som mestadels lägger upp sina lägenheter borde de även kunna visa rimlig hänsyn mot den hyresgäst som faktiskt har 3 månaders uppsägning att slippa dubbla hyror. Den hänsynen visas inte alls mig veterligen.

    Nån form av påtryckning borde ni på Boplats kunna lägga på hyresvärdarna om detta som i sin tur får ta det med koncernstyrelsen. De behöver se till hyresgästernas verklighet och kunna besluta och agera utifrån den verkligheten istället för att i stort sätt göra det omöjligt eller alltför dyrt för hyresgäster.

  • Hej Zeol, tack för ditt meddelande!

    Vi är medvetna om det och har tagit upp det med bolagen. För mer insyn i hur (de allmännyttiga) hyresvärdarna själva resonerar i frågan, kan jag tipsa om Hem och Hyras granskning på temat korta inflyttningstider, som de gjorde i mars. I artikeln har de även intervjuat bland annat Poseidons marknadschef, som ger sin förklaring på varför inflyttningstiderna är korta. Om du är intresserad, så finns artikeln att läsa här.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Det märkligaste är när nyproduktioner, som den nya byggnaden på Beväringsgatan i regi av Poseidon, trots alla förutsättningar att organisera uthyrningen i tid ändå kommer ut med sina annonser så sent att det medför en eller flera dubbla hyror.
  • Kan förstå allt det som stod ovan. Det verkar inte undgå dessa problem. Dock om man känner till problemet, och av god vilja, kan inte Boplats göra ett avtal ( ta hjälp av jurister etc) då med gemensamma syfte att det skapas hinder för dubbla hyror? Lättnader för de som kanske "flyttar intern" inom samma samarbetspartner/bolag? Om man tänker att påskynda processen genom att samma dag som en lägenhet sägs upp, sätts den upp på annons alt dagen efter? Samt att man kortar ner antal dagar folk ska ansöka respektive svar inom 2-3 dagar exempelvis? Nu vet jag inget om hur ni arbetar praktiskt eller administrativt etc så jag kanske pratar strunt ändå. Bara en tanke.
  • Hej Bich, tack för ditt meddelande!

    Boplats har framfört till de aktuella hyresvärdarna att kort tid till inflyttning och dubbelhyror innebär problem för många sökande. Vi har bland annat tagit fram statistik över hur stora de extra kostnaderna blir för hyresgästerna som drabbas av dubbelhyror.

    När det gäller allmännyttans flöde med uthyrning av lägenheter, intern omflyttning, uppsägningstid och när lägenheter ska publiceras på Boplats, så är uthyrningspolicyn beslutad av koncernstyrelsen på Förvaltnings AB Framtiden. Vi kommer att lämna dina synpunkter och förslag vidare till Förvaltnings AB Framtiden.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Varje dag logga in jag på boplats Göteborg. Jag vill ha en lägenhet, men överlåtelsetiden är väldigt kort, efter en månad eller två, och jag har inte möjlighet att betala dubbelt för den gamla och nya lägenheten. Så jag kan inte visa något intresse för lägenheterna. Detta är ett stort problem för mig och för andra också. Jag hoppas att du hittar en lösning på detta problem. Tack
  • Håller med ovanstående samt att innan hyresvärden har bestämt sig ibland så har man passerat inflyttningsdatum. Vad gäller då?
  • Hej Andreas, tack för din fråga!

    Ifall uthyrningen av en lägenhet inte hinner bli klar innan det inflyttningsdatumet som står i annonsen, så får hyresvärden helt enkelt flytta fram inflyttningsdatumet. Det vanligaste är att de gör detta i 14-dagars intervaller.

    Du betalar bara hyra från det datum som du har fått tillträde till lägenheten.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Hej,

    Jag blev intresserad av tre lägenheter. En hade sista ansökningsdag torsdag den 6:e oktober, två idag, den 9:e. Två av de tre har inflyttningsdatum oktober den 16:e enligt annonser. Nu är det 9:e och det kommit ingen visningsinbjudan ännu på någon av de två.

    Det går faktiskt bra för mig just nu med tidig inflyttning inte minst pga att jag ska vara bortrest okt 19-30 på en affärsresa (som planerades ganska långt innan).

    Jag litade på uppgifter i annonser och planerade naturligtvis utifrån det datumen som står i annonser. Men hur hinner man med visningar osv inom bara en vecka?

    Pga detta börjar jag känna mig mkt stressad och även kanske riskerar förlora alla de tre om uthyrning blev försenad i jämförelse med det datumen som står på annonser.

    Det är i andra ord mycket viktigt att uppgifter i annonser är korrekta och pålitliga och de verkar helt enkelt inte så i vissa fall. Det vore mkt bra om boplats kunde kontrollera att allt som står i annonser stämmer faktiskt och går att lita på med tänke på mängden saker som måste planeras ganska tajt vid just inflyttning annonserad på mycket kort varsel.
  • Hej Mikhail, tack för ditt meddelande!

    Vi håller med om att informativa annonser är bra för både bostadssökande och hyresvärdar, eftersom det ökar chansen till seriösa ansökningar och ger bra beslutsunderlag för sökande.

    Hyresvärdarna skapar själva sina annonser på boplats.se, och anger den information som de vill ska visas i annonsen. Det är hyresvärden som bestämmer när inflyttningsdatum ska vara. Ifall uthyrningen av en lägenhet inte hinner bli klar innan det inflyttningsdatumet som står i annonsen, så får hyresvärden helt enkelt flytta fram inflyttningsdatumet. Det vanligaste är att de gör detta i 14-dagars intervaller.

    Vi har en löpande dialog med hyresvärdarna och vi kommer att framföra dina synpunkter.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Jag fick ett erbjudande att titta på en lägenhet och visningen var igår den 12/7. Svar
    det är ju inte rimligt. Hur skulle jag kunna tacka ja…det skulle innebära dubbel hyra i tre månader, dvs, nästan 25000 kr som bara kastas i sjön. Jag är ensamstående och det är på riktigt helt orimligt att hosta upp dom pengarna för att få ett kontrakt jag vill ha. Dessutom är det helt på andra sidan stan. Hur ska jag hinna lösa barnomsorg till den 1 augusti?! Det går ju liksom inte.

  • Hej Ann-Charlotte, tack för din fråga!

    Tyvärr är det många lägenheter som publiceras med kort tid till inflyttning. I inläggen längre upp i den här tråden kan du läsa mer om varför det är så.

    Inflyttningsdatumet står alltid utskrivet i annonsen från att den publiceras på boplats.se. Om snabb inflyttning inte är ett alternativ för dig så ta en extra kik på inflyttningsdatumet innan du ansöker.
    Elin, Boplats Göteborg