Kan jag få lägenhet även om jag har skuld hos Kronofogden?

Hej!
Jag har vid en kreditkoll fått till mig att jag inte har någon betalningsanmärkning, dock har jag en skuld hos Kronofogden. Skulden är inte relaterad till boende eller störning gällande boende.

Är detta ett hinder för mig när jag söker bostad via boplats?

Vänligen
Muhammad

Kommentarer

  • Hej Muhammad, tack för din fråga!

    Det är svårt att svara generellt på din fråga eftersom det finns flera olika hyresvärdar som annonserar på boplats, och som har egna regler och krav på bostadssökande.
    • Många av lägenheterna på Boplats annonseras av Göteborgs kommunala hyresvärdar (Familjebostäder, Bostadsbolaget, Gårdstensbostäder & Poseidon). De har en gemensam uthyrningspolicy, som du kan läsa här.

      Deras krav avseende betalningsanmärkning är att vid kreditkontroll får sökanden inte ha betalningsanmärkning som är relaterad till boende uppkommen de senaste 24 månaderna.

      Om du har betalningsanmärkning/skuld som inte är relaterad till boende, kan du alltså ändå bli godkänd som hyresgäst hos Göteborgs kommunala hyresvärdar.

    • Mölndalsbostäder har som krav att sökande får inte ha en skuld hos kronofogden, men skulder av liten betydelse kan tas upp till prövning. Dock godtas inga hyresskulder. Vid beviljad skuldsanering, ska detta styrkas med intyg från Kronofogden. Läs mer i deras uthyrningspolicy.

    • Privata hyresvärdar brukar inte godkänna att sökande har några betalningsanmärkningar eller skulder hos kronofogden.
    Elin, Boplats Göteborg