Varför läggs vissa lägenheter ut kort innan inflytt trots att det är nyproduktion?

Hur kommer det sig att vissa lägenheter läggs ut med knappt 2 veckor innan inflytt trots att det är nyproduktion? Måste vetat långt innan när de skulle bli tillgängliga för inflytt. Sätter ju oss som söker i att få onödiga dubbelhyror eftersom man kommer få besked om flytt typ samtidigt som inflytt startar.

Kommentarer

  • Hej Michaela, tack för din fråga!

    Nyproduktion läggs oftast ut flera månader innan inflyttningsdatum. I undantagsfall, om det sker något oförutsett som försenar uthyrningen, kan nyproduktionen läggas ut med kort tid till inflyttning.

    När det händer rör det sig oftast om enstaka lägenheter, där hyresvärden har fått ett sent kontraktsavhopp. Alltså att den som från början tilldelats lägenheten ångrar sig, så att hyresvärden med kort varsel behöver lägga ut en ny annons och hitta en ny hyresgäst.

    Den senaste veckan har vi haft ett mer ovanligt fall, då vi fått in flera annonser på nyproduktion på Mandolingatan, som lagts ut med kort tid till inflyttning. Anledningen till att dessa lägenheter lagts ut med kort varsel, är att Poseidon hade en omfattande vattenläcka i en av de nyproducerade fastigheterna på Mandolingatan i mars. Nu när vattenläckan är åtgärdad, bestämde Poseidon att uthyrningen skulle fortsätta med ursprungliga inflyttningsdatumet.

    I det här inlägget kan du läsa mer om varför är det ofta är så kort tid till inflyttning.
    Elin, Boplats Göteborg