Kan jag och min kille vara medsökande även om vi inte redan är sambo?

Hej!
Jag och min kille ska söka lägenhet tillsammans och det är första gången vi flyttar ihop. Hur funkar det med medsökande? Vi vill ju söka gemensamt för att visa att vi tillsammans har råd att bo men jag har läst att vissa har som krav att man redan måste vara sambos eller gifta osv. Vi bor hos våra föräldrar och blir sambos först när vi flyttar ihop. Går det då inte att lägga till den ena som medsökande eller måste jag söka ensam?

Hälsningar
Ida

Kommentarer

  • Hej Ida, tack för din fråga!

    Medsökande betyder att ni söker lägenhet tillsammans, planerar att bo ihop varaktigt, och vill stå gemensamt på kontraktet. Det är fullt godkänt att vara medsökande med din partner, som är din blivande sambo.

    Många av lägenheterna på boplats.se annonseras ut av Göteborgs Stads kommunala hyresvärdar - Bostadsbolaget, Familjebostäder, Gårdstensbostäder och Poseidon. De har en gemensam uthyrningspolicy som du kan läsa här.

    I deras uthyrningspolicy är det ett krav att "sökande och medsökande vara gifta eller sambor med äktenskapsliknande samlevnad där syftet är att båda ska bo långsiktigt i lägenheten".

    Om du har en medsökande godkänner de alltså bara att din medsökande är din partner. De godkänner inte att du är medsökande med någon annan än din partner - t.ex. en kompis eller en släkting.

    Klicka här för att läsa mer om medsökande.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Hej! Vad gäller när en sökande lämnar Boplats Göteborg men den medsökande fortfarande vill stå kvar. Får hen då behålla poängen?
    Karin
  • Hej Karin, tack för din fråga!

    Medsökande kan tyvärr inte dela på eller överta ködagar hos Boplats. Ködagar hos Boplats är personliga och kan aldrig delas med eller överlåtas till någon annan person.

    Det är bara betalande medlemmar som samlar ködagar hos Boplats. Som medsökande är det ett eget val om du vill vara betalande medlem och samla egna ködagar, eller om du endast är medsökande. Det går inte att få ködagar hos Boplats tillgodoräknade i efterhand.
    Elin, Boplats Göteborg