Ska man betala dubbla hyror när man får en ny lägenhet?

När man flyttar in i den nya lägenheten innan 3 månader ska man då betala dubbla hyror om om det är samma bolag samma område ?
Tack.

Kommentarer

  • Hej Fanny, tack för din fråga!

    Många av lägenheterna på boplats.se har kortare tid än tre månader till inflyttning. Om du redan har en hyresrätt som du ska säga upp, brukar du få betala en uppsägningstid på tre månader på din gamla lägenhet. Ofta blir det så att du ska börja betala för din nya lägenhet innan det har gått tre månader.

    I samband med att du flyttar kan du därför under en eller ett par månader behöva betala dubbla hyror - alltså betala hyra för både din gamla och din nya lägenhet.

    Klicka här för att läsa mer om varför många lägenheter har kort tid till inflyttning.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Hej. Har något tips på vad man kan göra om man nu råkar ut för att de blir dubbla hyror?
  • Hej Alexandra, tack för din fråga!

    Det kan vara svårt att komma runt att få dubbla hyra vid flytt från en hyresrätt till en annan hyresrätt, utan i många fall är det tyvärr en kostnad man får räkna med i samband med flytt.
    Göteborgs Stad erbjuder budget- och skuldrådgivning där du kan få tips och hjälp att strukturera din ekonomi.
    Läs mer på goteborg.se.

    Du kan alltid prova att prata med din gamla hyresvärd och säga att du gärna vill avflytta från din gamla lägenhet tidigare, ifall nästa hyresgäst skulle vilja ha tidigare tillträde. Du kan även fråga om de tillåter att du hyr ut lägenheten i andra hand under uppsägningstiden.
    Elin, Boplats Göteborg