Får man ha kvar en bostadsrätt om man får en lägenhet via Boplats?

Får man ha kvar en bostadsrätt om man får en lägenhet via Boplats? Man skall ju vara mantalsskriven och bo i lägenheten man får via Boplats, men får man alls ha kvar bostadsrätten när man har fått en Boplatslägenhet? Det bestämmer väl Bostadsrättsföreningen antar jag.

Kommentarer

  • Hej Lars, tack för din fråga!

    Nej, du kan inte få en hyreslägenhet och samtidigt behålla din bostadsrätt.

    I Boplats förmedlingsregler finns ett Krav på att bo stadigvarande. Det betyder att för att få en lägenhet genom Boplats ska du folkbokföra dig och bo stadigvarande i den sökta lägenheten. Du får inte ha flera bostäder.

    När du får ett kontrakt på en hyreslägenhet genom Boplats måste du därför skriva på ett intyg om stadigvarande boende. Du intygar då att efter att du har skrivit kontrakt på en lägenhet kommer du att:
    • Säga upp nuvarande hyreskontrakt, om du har ett tidigare hyreskontrakt.
    • Sälja din bostadsrätt, om du äger en bostadsrätt.
    • Sälja ditt hus, om du äger ett hus.

    Elin, Boplats Göteborg
  • Kan få behålla sin sommarstuga? Eller hus man ärvt och numera äger m sina syskon?
  • Jag äger ett hus med min sambo men vi ska separera.
    Har inte möjlighet att lösa ut sambons halva.

    Är det verkligen så att sambon inte får vara delägare i huset för att få en hyreslägenhet?

    Tvingas vi båda att flytta från huset?
    Och även jag måste flytta hemifrån och börja söka lägenhet?
  • Hej Catharina, tack för din fråga!

    Jag kan inte svara här i kundforumet exakt vad som gäller i just ditt fall. Här i kundforumet svarar jag bara på allmänna frågor, eftersom svaren ska kunna publiceras offentligt.

    För att få hjälp med personliga frågor och ärenden, är du välkommen att kontakta Boplats kundtjänst.
    Klicka här för att maila kundtjänst eller ring 031 -100 250.

    Det är alltid hyresvärden som har sista ordet om de godkänner dig som hyresgäst eller inte. De kommunala hyresvärdarna i Göteborg har bland annat krav i sina uthyrningsregler om att:
    • "Blivande hyresgäster ska styrka att nuvarande boende ska avvecklas."
    • "Kontraktsinnehavare ska ha behov av lägenheten för permanentboende."
    Om du är delägare i ett bostadshus och inte avser att sälja, kan det vara så att hyresvärden inte anser att du har behov av hyreskontraktet och därför nekar dig att skriva kontrakt.

    Här kan du läsa den kommunala hyresvärdarnas uthyrningsregler i sin helhet.

    Elin, Boplats Göteborg
  • Jag tycker att detta är missledande och lite extremt sätt att bevisar att man ska bo stadigvarande.

    Såhär står det på intyg som man ska skrivas under:
    "Huvudregeln är att en hyresgäst har besittningsskydd kopplat till sin hyreslägenhet. Det finns dock lagliga grunder för när besittningsskyddet kan brytas. De besittningsbrytande grunderna räknas upp i tio punkter i Jordabalken 12 kap. 46 § första stycket. I punkt nr 10 återfinns en så kallad ”generalklausul”. Enligt generalklausulen kan besittningsskyddet exempelvis brytas om hyresgästen enbart har ett litet behov av lägenheten eller inte nyttjar den stadigvarande. Hyresvärden vill därför säkerställa att du har ett behov av lägenheten och att du har för avsikt att nyttja den som ditt stadigvarande boende."

    Jag tycker inte att man måste sälja sitt bostadsrätt för att styrka att man ska bo stadgivarande på det lägenheten man har sökt. Det är ett sätt som Boplats har gjort för att underlätta urvalet. Men det borde finnas en ytterligare punkt i intyget som säger att man kan styrka att man ska bo stadgivarande på lägenheten man sökt.
    T.ex om jag äger en sommarstuga nere i Skåne, men jag jobbar i Göteborg, jag vill hitta en lägenhet i Göteborg att bo tillsvidare pga jobbet. Då vill jag inte heller sälja sommarstugan för jag vill ha någonstans att slappna av på semester. Då kan jag bevisar att jag jobbar i Göteborg med min kontrakt, och bevisar att sommarstuga är ett bostadsrätt nere i Skåne. Det borde vara ganska klart nu att jag har behov av lägenheten länge framöver. Sedan kan jag förstår om ni då kräver att man bevisar också att man har tillräckligt ekonomi att sköta driftkostnader på båda boendet.

    TLDR: Man borde inte behöva sälja sin bostadsrätt för att intyga att man har ett riktig behov av lägenheten och ska bo där stadgivarande. Det borde finnas flera alternativ att styrka sitt behov och ska nyttja boendet stadgivarande.
  • Hej, tack för din fråga!

    För att få hyra en hyresrätt är en av grundförutsättningarna att du ska ha behov av den som permanentbostad. Ett fritidshus som du inte har använt som permanentboende brukar det gå bra att du behåller när du får en hyreslägenhet, särskilt om fritidshuset ligger längre ifrån orten där du arbetar/går i skolan. Men hyresvärdarna brukar inte godkänna att du behåller en bostadsrätt eller bostadshus, eftersom de inte tillåter dubbel bosättning. Det beror på att hyresvärdarna vill hyra ut sina lägenheter till personer som har behov av dem som permanentbostad, och att de vill undvika att deras lägenheter står tomma eller används för andrahandsuthyrning.
    Elin, Boplats Göteborg