Kan jag stå som hyrestagare för två lägenheter?

Min son vill flytta och jag vill betala hans hyra, kan jag stå för båda lägenheter?

Kommentarer

  • Hej Esteban, tack för din fråga!

    Nej, hyresvärdar brukar inte acceptera att du har två hyreskontrakt. Om du står på kontraktet på en lägenhet som din son bor i, kan det räknas som olovlig andrahandsuthyrning och hyresvärden kan säga upp kontraktet.

    De flesta av hyresvärdarna som annonserar på boplats.se har ett Krav på att bo stadigvarande. Kontraktsinnehavare ska ha behov av lägenheten för permanentboende.

    Det betyder att för att få en lägenhet genom Boplats ska du folkbokföra dig och bo stadigvarande i den sökta lägenheten. Du får inte ha flera bostäder.

    När du får ett kontrakt genom Boplats måste du därför skriva på ett intyg. Du intygar då att efter att du har skrivit kontrakt på en lägenhet kommer du att:
    • Säga upp nuvarande hyreskontrakt, om du har ett tidigare hyreskontrakt.
    • Sälja din bostadsrätt, om du äger en bostadsrätt.
    • Sälja ditt hus, om du äger ett hus.
    Om du redan står som kontraktsinnehavare på ett hyreskontrakt och inte tänker säga upp det, kan hyresvärden neka dig att skriva ett nytt hyreskontrakt.
    Elin, Boplats Göteborg