Ja-svar är bindande - kan jag svara 'ja' på flera lägenheter ändå?

Boplatse skriver underståande:

"Du är bunden vid ditt ja-svar
Om du svarar ja till en lägenhet efter att du varit på visning och blir först i kön så granskar vi dina lämnade intyg. Om vi godkänner dina intyg, lämnar vi dina kontaktuppgifter till hyresvärden och dina övriga intresseanmälningar raderas. När hyresvärden gjort sina kontroller och godkänt dig som hyresgäst, kommer du att tilldelas kontraktet. När du har skrivit kontrakt nollställs dina ködagar hos Boplats. Undantag: Om du skriver korttidskontrakt utan besittningsrätt behåller du ködagarna."

Boplats säger att om du svarar ja på en lägenhet och du är den första i kön måste du ladda upp dina intyg. Från det ögonblicket kommer alla andra intresseanmälningar raderas. Vad om jag inte får lägenheten, jag tappar min chans att få de andra också?

Men jag kan svara 'ja' på flera lägenheter iaf? Så att öka min chans att få en?

Mvh,
Bram

Kommentarer

  • Hej Bram, tack för din fråga!

    Ja, du kan svara Ja till flera lägenheter samtidigt! Det är bara om du erbjuds att skriva kontrakt som ditt Ja-svar blir bindande.

    Du kan tacka Ja till hur många lägenheter du vill, men det går inte att bli erbjuden mer än ett kontrakt samtidigt via Boplats. Tänk därför på att du bara ska tacka Ja till de lägenheter som du är intresserad av att skriva kontrakt på. När du får ett kontrakt raderas dina övriga ansökningar.

    Om du har tackat ja till fler än en lägenhet är det den hyresvärd som erbjuder dig ett kontrakt först som avgör vilken lägenhet du får kontrakt på. Du kan alltså inte rangordna vilken lägenhet du är mest intresserad av. Därför är det viktigt att du endast tackar ja till de lägenheter som du verkligen vill skriva kontrakt på.

    Klicka här för att läsa mer om uthyrningsprocessen.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Jag utgår ifrån att ingen är bunden av en lägenhet innan ett kontrakt undertecknads av hyresvärd och hyresgäst.
    Att påstå ett ja svar är bindande kan lätt misstolkas för att erhålla en lägenhet.
  • Hej Sten!

    Från och med den 1 juni 2021 har vi förtydligat regeln om bindande Ja-svar.

    Den uppdaterade regeln innebär att om du har svarat Ja till att skriva kontrakt, men sedan ändrar dig och inte vill skriva på kontraktet, kan du bli spärrad från att söka lägenheter i tre (3) månader.

    Det ja-svar som anses bindande är det muntliga ja-svar till förmedlare som vi alltid tar in innan den bostadssökandes uppgifter delas med hyresvärden. Att klicka på knappen ”Ja, jag är intresserad” på boplats.se som "Svar efter visning" räknas inte som bindande i sig. Du kan fortsatt svara ja till flera lägenheter samtidigt på Mina Sidor, utan att riskera att bli spärrad.

    Läs mer i Boplats förmedlingsregler
    Elin, Boplats Göteborg
  • Ni motiverar spärren bl.a med att det är orättvist mot andra sökande som riskerar att betala dubbla hyror på grund av att tilldelningsprocessen försenas och riskerar att komma för nära inpå datumet för inflyttning. Då undrar jag varför ni tillåter t.ex Poseidon att konsekvent sätta datum för tillträde 3 veckor efter visning. Är inte det att garantera dubbla hyror för oss sökande?
  • Hej Simon, tack för din fråga!

    Kika gärna på svaren i den här frågetråden, där står det förklarat varför allmännyttan ofta lägger ut lägenheter med kort tid till inflyttning på boplats.se:

    Varför är det så kort tid till inflyttning?
    Elin, Boplats Göteborg
  • Precis min poäng. Allmännyttan sätter i regel datum för inflyttning på ett sådant sätt att det garanterar dubbla hyror för de sökande. Min fråga är då hur ni kan motivera en avstängning med att andra sökande riskerar att betala dubbla hyror på grund av den avstängdes villrådighet? Tycker du själv inte att det är ett dåligt argument med tanke på att i stort sätt alla redan kommer att behöva betala dubbla hyror oavsett någon annan sökandes agerande?
  • Hej Simon!

    Att en sökande riskerar att bli spärrad om hen hoppar av kontraktsskrivningen i sista stund, är menat att få sökande att tänka igenom sitt beslut mer nogsamt innan hen tackar Ja till att skriva kontrakt. Du ska bara tacka Ja till att skriva kontrakt om du är säker på att du vill ha lägenheten.

    Det stämmer att en konsekvens av sena kontraktsavhopp kan bli att den sökande som är näst på tur riskerar en extra dubbelhyra ifall uthyrningen blir försenad. Vi håller med om att det bästa vore om sökande inte skulle behöva få någon dubbelhyra alls, vilket Boplats påtalat för hyresvärdarna flertalet gånger. Men det blir än värre ifall den sökande ska betala en extra dubbelhyra jämfört med vad hen annars skulle ha gjort, för att uthyrningen blivit försenad.

    En annan konsekvens av sena kontraktsavhopp är att förmedlingsprocessen tar längre tid, vilket ger en ökad kostnad för förmedlingen.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Hej .Jag vill påtala att det Simon skrivit har mycket relevans och att det allmänt bland sökande människor just nu finns upprördhet,ilska o mycket mer angående att en stor nonchalans uppvisas från hyresvärdar kring det mesta som redovisas eller inte alls tycks behövas redovisas på boplats till de sökande om lägenheterna.

    Dvs många sökande upplever att det helt är uthyrarna marknad och att det känns mycket nonchalant på sättet som de flesta lägenheter presenteras då mycket ofta information är bristfällig,rent felaktig och mycket kort svarstid efter visning om det ens är någon visning och att många värdar använt pandemi och restriktioner som en ursäkt för att inte ge visningar men då inte heller ens delge adekvata underlag som skulle ersätta visningarna såsom att  visa  bilder överhuvudtaget eller att visa  tillräckligt vettiga bilder och eller tydlig planvisning eller beskrivning av lägenheters skick mm .
    Ofta är bilderna undermåliga och ibland tom fel planlösningar ,fel våningar benämnda och att hyresvärdarna tycks tro att människor är så desperata att de vill ta vilken bostad som helst utan att ens ha varit där eller ens fått se vettiga bilder osv.

    Att välja bostad är ju faktiskt det största beslutet i livet för de flesta människor och att bo i friskt och tryggt hem och i ett hem där det känns bra och man kan trivas är ju mycket viktigt och inte något man ska besluta sig för i blindo som en slags stor chansning typ grisen i säcken.

    Många upplever att hyresvärdarna helt utnyttjar  situationen ang bostadsbrist och att de verkar arbeta efter en slags " vi har så många sökande på varje lägenhet så vi får alltid uthyrt -princip så man kan strunta i den sökande och bara slarva på fortsatt.

    Ovan erfarenheter av vad många sökande uttrycker har jag lyssnat in på många lägenhetsvisningar där minst 10-15 personer funnits och jag har även själv exakt samma erfarenheter och medans vi alla väntat på vår tur att se lägenheter lägenhetsvisningar jag har varit på så har många åsikter uttryckts om frustrationer i sökande-processen och hur de sökande upplever hur hyresvärdarna hanterar sina uthyrnings- och visningsprocesser och den inställning till de sökande som genom detta förfarande förmedlas både direkt och indirekt

    Jag skulle önska ett större påtryck och gränssättning från boplats gentemot hyresvärdarna och regler precis som dem som vi sökande måste förhålla oss till dvs att särskilda beteenden förväntas och om du inte följer dessa så blir du spärrad i tre månader ,osv.
    Varför ligger det bara krav på den ena parten i ett utbyte?? Mycket konstigt och som gjort för utnyttjande av de sökande.

    Detta anser jag definitivt bör ses över för att kunna få en mer sund uthyrningsfunktion hos boplats.

    Med hopp om en förbättrad uthyrningssituation av lägenheter via boplats.

    Med vänlig hälsning, Petra
  • Hej Petra, tack för ditt meddelande!

    Hyresvärdarna annonserar själva ut sina lägenheter på boplats.se. Boplats kan
    inte styra vad som ska stå i annonserna, men vi har en dialog med hyresvärdarna
    och framför regelbundet de synpunkter som vi får in från bostadssökande.
    Vi håller med om att informativa annonser är bra för både bostadssökande och
    hyresvärdar, eftersom det ökar chansen till seriösa ansökningar och ger bra
    beslutsunderlag för sökande.

    Boplats Göteborg AB ägs av Göteborgs Stad, och får sina ägardirektiv från
    Göteborgs Stads kommunfullmäktige. Ett av uppdragen i ägardirektiven för
    Boplats Göteborg AB är att Boplats ”ska hantera förmedling åt stadens
    allmännyttiga bostadsbolag och tillhandahålla motsvarande service för privata
    fastighetsägare och allmännyttiga bostadsbolag inom den lokala
    arbetsmarknadsregionen”. Här kan du läsa Boplats ägardirektiv.

    Vi framför alla synpunkter från sökande till den hyresvärd det gäller. Det är det sätt vi har att påverka inom ramen för Boplats uppdrag och ägardirektiv.

    Boplats Göteborg och de kommunala bostadsbolagen är alla politiskt styrda organisationer. Ett sätt för dig som medborgare att påverka den politiska styrningen är genom att lägga fram ett Göteborgsförslag. Du kan också kontakta de förtroendevalda politikerna i respektive styrelse direkt med dina tankar, idéer och förslag.
    Läs mer på Göteborgs Stads webbplats: goteborg.se/paverka
    Elin, Boplats Göteborg
  • Hej. Varför är det så kort svarstid på lägenheterna efter visning, fast sen får man ändå inte svar om man har fått lägenheten för än i början av nästa månad???? Jag fattar att ni måste kolla igenom personen som söker lägenheten innan ni kan erbjuda att skriva kontrakt, men denna korta svarstid betyder att man inte hinner gå på någon annan visning innan man bestämmer sig. Jag var till exempel på en visning för några dagar sedan. Man var tvungen att svara dagen efter om man ville ha den eller inte. Men samtidigt har jag anmält intresse för en annan lägenhet, men visningen är inte för än om en vecka. Om jag nu får denna första lägenheten kommer jag inte kunna tacka ja till den andra?? Förstår ni vad jag menar?Man hinner bara kolla på en enda lägenhet
  • Hej Johanna, tack för din fråga!

    Precis som du själv är inne på, så kan det ta lite tid från visningen tills uthyrningen är klar eftersom vi behöver kontrollera kreditupplysning och eventuella boendereferenser på den som är aktuell för kontraktet. Om lägenheten har inkomstkrav behöver vi dessutom begära in dokument från den sökande.

    Anledningen till att du oftast behöver svara redan samma dag eller dagen efter visningen, är för att vi snabbt ska kunna gå vidare med kontroller av den som tackat Ja och som ligger först. Ifall svarstiden efter visning skulle vara öppen i flera dagar efter visningen, skulle det innebära att vi förlorar de dagarna innan vi kan jobba vidare med uthyrningen. Längre handläggningstider på uthyrningen innebär ökade kostnader för bostadsförmedlingen, större risk för fler dubbelhyror för den bostadssökande, och risk för vakanser för hyresvärdarna.

    Du ska bara tacka Ja till den eller de lägenheter som du är intresserad av att skriva kontrakt på, men att ha klickat på Ja-knappen på Mina Sidor / Sökta Bostäder är inte bindande i sig. När du blir aktuell för ett kontrakt kommer Boplats att ringa upp dig och stämma av innan vi skickar dig för kontraktsskrivning, och då kan du ångra dig och tacka Nej till att gå vidare till kontraktsskrivning om du är mer intresserad av en annan lägenhet och vill gå på visning på den.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Hej
    Jag tackat ja till två lägenheter i samma område från Bostadsbolaget men lite olika områden.
    Första lägenhet missade visning datum men tackat ja och jag är först i kön
    Andra lägenheten jag har visning den 28/06.
    Om jag blir först och intresserad av den andra lägenheten och vill skriva på kontrakt kan jag hoppa av av den första lägenhet?

  • Hej Shafiullah, tack för din fråga!

    Om du har tackat Ja till en lägenhet, som du sedan har ändrat dig och inte längre är intresserad av, kan du kontakta kundtjänst. Kundtjänst kan hjälpa till med att ändra ditt Ja till Nej.

    Klicka här för att maila kundtjänst eller ring 031 -100 250.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Jag står först till en lägenhet som jag verkligen vill ha  men det står "behandlas" nu i en vecka. Under denna tid dyker en lägenhet upp som jag sökte i mitten av oktober (16nde okt) med könummer 36. Den försvann ur listorna men dök upp nu igen där jag blev kallad till visning  Tackar jag nej till den så blir jag av med en "nej".

    1: Hur kan det ta över en vecka att en lägenhet står som "behandlas" ? Jag ringde och dom tar mer akuta behandlingar vilket gör att det tar längre tid att behandla den lägenhet som har ett senare inflyttningsdatum. Detta gör att gamla ansökningar som jag inte fått gå vidare i plötsligt dyker upp och sabbar min planering.
    2: En lägenhet som jag inte fick ett erbjudande på som dyker upp drygt en månad senare och tvingar mig att svara på. Varför börjar inte det urvalet från början?
  • Hej Andreas, tack för din fråga!

    I genomsnitt tar det 11 dagar från att lägenhetsannonsen har stängt för ansökningar till att en sökande har tilldelats kontraktet. Efter sista svarsdatum efter visning brukar det ta upp till en vecka innan du får besked om ifall du har fått kontraktet eller inte.

    Det kan finnas olika anledningar till att det ibland dröjer lite längre innan visningsinbjudan skickas ut. Precis som du fick information om i telefon, kan det bero på att vi har många lägenheter med kortare tid till inflyttning som vi måste hantera först. Det kan också vara så att det är svårt att nå personen som ska hålla i visningen och boka en tid.

    Det andra fallet du beskriver, att du en månad efter ansökan fick visningsinbjudan till en lägenhet där du var nummer 36 i kön, beror troligtvis på att alla i första visningsomgången tackade Nej eller blev underkända. Ifall det är många som tackar Nej efter visningen, kan vi behöva skicka ut visningserbjudanden i flera omgångar på samma lägenhet. I sådana fall kan visningsinbjudan komma några veckor efter att du sökte lägenheten.
    Elin, Boplats Göteborg