Hur lägger jag till medsökande?

Hejhej jag och min sambo vill bli medsökande men jag hittar inte var man ställer in det? Undrar också om vi båda måste betala. Får vi dubbelt så många poäng om hon också betalar eller hur fungerar det?

Kommentarer

  • Hej, tack för din fråga!

    Gör såhär för att bli medsökande:
    1. Du och din sambo måste ha varsitt konto på boplats.se för att kunna koppla ihop er. Minst en av er måste ha ett svenskt personnummer.
    2. Logga in på Mina Sidor och gå till Min Profil. En bit ner på sidan finns rubriken Medsökande
    3. Skriv in din sambos personnummer i rutan och klicka på Lägg till. Då skickas en förfrågan till din sambo.
    4. För att koppla ihop era konton ska din sambo logga in på sitt boplats-konto, gå till Min Profil och klicka på Acceptera.
    Att vara medsökande med varandra innebär att era inkomster räknas ihop i systemet och att ni kan stå gemensamt på kontraktet när ni får en lägenhet. Ködagarna påverkas inte av att ni är medsökande. Ködagar hos Boplats är personliga och kan inte delas, slås ihop eller överlåtas.

    Båda måste inte betala, men Boplats rekommenderar att ni båda blir betalande medlemmar och samlar egna ködagar hos Boplats. Ködagar är personliga, och det är bara betalande medlemmar som samlar ködagar. Om ni någon gång i framtiden inte vill söka tillsammans längre, är det bra om ni båda har egna ködagar.

    Här kan ni läsa mer om att vara medsökande på boplats.se.
    Elin, Boplats Göteborg