Kan jag ge bort mina ködagar?

Hej! Jag har redan en lägenhet och behöver inte mina ködagar. Kan jag ge bort mina ködagar till min dotter?

Kommentarer

  • Hej, tack för din fråga!

    Nej, du kan inte ge bort dina ködagar. Konton och ködagar hos Boplats är personliga - de kan inte överlåtas, delas eller slås samman med en annan person eller medsökande. Det är alltså bara du själv som kan söka lägenhet med dina ködagar, du kan inte söka lägenhet åt någon annan. Detta står i Boplats användaravtal.

    Elin, Boplats Göteborg
  • Hej jag läste att man inte kan ge bort sina ködagar men finns det något undantag? Det handlar om en dotter som har stått i kö i ca 8 år och bor med sin mamma. Dottern har en neuropsykiatrisk diagnos som gör att hon förmår inte att flytta, kan inte byta miljö osv. Hon är dessutom utåtagerande och det är angeläget att de delar på sig. På så sett är det bara mamman som kan flytta, dottern vägrar men mamman har inte några köpoäng.
  • Hej Monica, tack för din fråga!

    Dina ködagar hos Boplats kan inte överlåtas, delas eller slås samman med en annan person eller medsökande. Det finns ett undantag och det gäller för närstående, gift eller sambo (enligt Sambolagen SFS 2003:376) som är medsökande och bor tillsammans med en registrerad medlem.

    Om huvudsökande avlider eller blir så allvarligt sjuk, så att denne permanent flyttat till ett vårdboende, så kan den närstående begära att överta den registrerades ködagar hos Boplats, om man kan anta att den närstående även skulle kunna överta ett kontrakt enligt Hyreslagen Kap 12 §34.

    För att få mer information är du välkommen att kontakta Boplats kundtjänst.
    Klicka här för att maila kundtjänst.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Hallå eller, ponera att jag just gett bort mina ködagar men ångrat mig, det blev fel. Kan jag återfå de och hur går det till? Personen är oanträffbar och har bytt till hemligt nummer.
  • Hej Ines!

    Det går inte att ge bort dina ködagar. Ködagarna tillhör den vars personnummer Boplats-kontot är registrerat med, och det går inte att ändra personnummer på ett Boplats-konto.

    Jag tycker att du ska kontakta kundtjänst för att få hjälp. Det är viktigt att du anger ditt personnummer och dina kontaktuppgifter i ärendet, och att du beskriver vad som hänt. Klicka här för att mejla kundtjänst.
    Elin, Boplats Göteborg