Varför är det flera års kö på Boplats?

Vad gör människor i kö under 7-8 år ? Det betyder att de inte behöver bostad . Hur många gånger har de tacka Nej ? Kö tid ser ut att bildas av special anledning . Det finns inga VERKLIGA människor som ska vänta 10 år i kö 😃😃😃 . Avfgiften gör intresse av långa köer som möjligt för Boplats . Oseriös! Jag har fått 3 förstahandskontrakt och nu har jag bostadsrätt medan jag står i kö på Boplats 🤣🤣🤣 Vad har Boplats att säga ?

Kommentarer

  • Hej Leila, tack för din fråga!

    Hur lång tid det tar att få en lägenhet beror mycket på vilken typ av lägenhet du söker.

    Kötiderna varierar mycket - en del lägenheter kräver nästan ingen kötid, medan andra tar flera år att få.
    Kötiden för en specifik lägenhet påverkas bland annat av
    • vilken kommun/ vilket område lägenheten ligger i
    • hur stor lägenheten är
    • hur hög hyran är.
    Under 2022 var genomsnittlig kötid för att få en lägenhet ungefär 6,5 år, men 120 lägenheter gick till personer med mindre än ett års kötid.
    Läs mer i statistiken över 2022.

    Boplats Göteborg förmedlar ungefär 7000 lägenheter per år, samtidigt som vi har över 50 000 medlemmar som aktivt söker lägenhet. Eftersom det är fler som vill ha en lägenhet än vad det finns lediga lägenheter, kan väntetiden bli lång.

    Boplats Göteborg AB är en del av Göteborgs Stad. Det innebär att t.ex. nivån på köavgiften bestäms av Göteborgs Stads kommunfullmäktige.
    Här kan du läsa Boplats ägardirektiv.
    Elin, Boplats Göteborg