Kan jag ta tillbaka min ansökan efter visningen?

Hej!
Jag har en fråga. Låt oss säga att jag har anmält intresse för ett förstahandskontrakt. Jag får gå på visning, men inser efter visningen att jag inte är intresserad. Kan jag ta tillbaka mitt intresse? Anledningen att jag frågar är för att jag inte vill hamna i en situation där jag visat intresse och sen tycker att lägenheten inte alls är bra men jag kan inte ta tillbaka mitt intresse och får ett erbjudande som jag måste tacka nej till. Då "slösar" jag ett nej-svar så att säga.
Vänliga hälsningar,
Hampus

Kommentarer

  • Hej Hampus, tack för din fråga!

    Efter att ansökningstiden har gått ut kan du inte längre ta bort din ansökan. Om du går på visning och inte gillar lägenheten, får du tacka Nej till den på Mina Sidor / Sökta Bostäder. Ett Nej-svar försvinner automatiskt efter sex månader.

    Om du får ett visningserbjudande på en lägenhet du har sökt, så ska du logga in på Mina Sidor / Sökta Bostäder och svara Ja eller Nej till lägenheten efter visningen. Enstaka Nej-svar påverkar dig inte, men om du har svarat Nej sex gånger eller mer under de senaste sex månaderna kommer dina nya ansökningar att bli underkända så länge Nej-svaren finns kvar.

    Även uteblivet svar eller ångrat ja-svar räknas som ett Nej-svar. Logga in på Mina Sidor för att se hur många Nej-svar du har.

    Dina ködagar påverkas inte av hur många Nej-svar/uteblivna svar du har.

    Läs gärna mer här om hur uthyrningsprocessen går till.

    Elin, Boplats Göteborg