Ventilationskontroll mm när jag är borta?

Hej,

Jag har fått ett mejl om att ni skall kontrollera ventilationen i min lägenhet den 9 mars och jag har också fått att ni skall byta termostater till mina element under sista veckan i mars. Jag är inte hemma då utan jobbar i liften i Riksgränsen hela säsongen. Jag vill därför att ni gör dessa åtgärder till hösten då jag är ledig. Har ni rätt att göra dessa åtgärder i min lägenhet och vid den tid ni vill?

Mvh Idla
Idla

Kommentarer

  • Hej Idla,

    Ja, i Jordabalken 12 kap §26 framkommer att: ”Efter tillsägelse minst en månad i förväg får hyresvärden i lägenheten låta utföra mindre brådskande förbättringsarbeten som inte vållar väsentligt hinder eller men i nyttjanderätten”.

    Ventilationskontrollen är dessutom lagstadgad och kommer att utföras av vår anlitade entreprenör. Kontrollen tar ca 15 minuter. Om resultatet ej är tillfredställande kommer vi att rengöra ventilationssystemet vid inom sex månader. När det gäller bytet av termostater så gör vår entreprenör detta under ca 1-2h.

    Vänligen
    Johan